NIEUWS

[2022] Hartstichting: ‘Lef in positioneren maakt impact’

10 juni, 2022

Fleur de Bruijn en Richard van Nijkerk, respectievelijk Manager Strategische Relaties en Campagnemanager bij de Nederlandse Hartstichting, spreken samen tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.

De Nederlandse Hartstichting, kortweg de Hartstichting, werd in 1964 opgericht voor de bestrijding van hart- en vaatziekten en voor de verbetering van de overlevingskansen en de kwaliteit van leven van hart- en vaatpatiënten.
Fleur de Bruijn is Manager Strategische Relaties bij de Hartstichting: ‘Mijn drive is om significante maatschappelijke impact te realiseren met het opzetten van strategische samenwerkingen tussen bedrijven en goede doelen. Niet vragen om geld, maar samen creatief kijken hoe maatschappelijke problemen kunnen worden opgelost. Vaak komen uit deze gesprekken onverwachte businessmodellen naar voren die voor beide partijen interessant zijn.’ Tijdens Nima Marketing Day 2022 presenteert zij samen met Campagnemanager Hartstichting Richard van Nijkerk, die zichzelf ‘reclameman en fietser’ noemt: ‘Ik heb ruim 25 jaar ervaring in communicatie, waarvan vijftien jaar als mede-eigenaar van twee reclamebureaus. Na de verkoop van mijn bureaus koos ik voor de klantzijde en startte ik in 2019 bij de Hartstichting. Hier ben ik verantwoordelijk voor de merkstrategie, merkpositionering en -campagnes. Ik geloof in communicatie die ertoe doet en merken die oprecht maatschappelijk betrokken zijn. Een (hart)gezonde leefstijl, met sport in het bijzonder, is voor mij essentieel. Zie daar de perfecte match tussen mijn ‘drivers’ en de Hartstichting.’

Nieuwe positionering Hartstichting
De titel van hun presentatie luidt Lef in positioneren maakt impact! ‘In 2017 heeft de Hartstichting op basis van uitgebreid onderzoek en focusgroepen zijn koers gewijzigd met als resultaat een aangescherpte organisatiestrategie, nieuwe positionering van het merk en daarmee nieuwe kansen tot samenwerking met strategische partners en businessmodellen om impact te maken én donaties te werven. De genomen besluiten en daaruit voortkomende resultaten presenteren wij in vogelvlucht.’

Lef, volharding en creativiteit
Hun motivatie om actief deel te nemen aan Nima Marketing Day 2022 is het inspireren, delen van kennis en daarmee motiveren en leren van elkaar. ‘Daarbij ontstaan op een dag als deze vaak weer nieuwe inzichten en contacten, die zowel vakmatig als persoonlijk een verrijking zijn.’ Op de vraag wat zij hopen dat de bezoekers van hun sessie meenemen naar huis antwoorden zij: ‘Dat een gedurfde aanpassing van de strategie op basis van inzichten uit onderzoek, lef vergt en vooral volharding, creativiteit en tijd.

Over de Hartstichting
‘Voor miljoenen Nederlanders is de Hartstichting een bron van informatie en inspiratie. Men vindt er tips en adviezen voor een hartgezonde leefstijl, informatie over het herkennen van risicofactoren en uitleg over hart- en vaatziekten en onderzoek daarnaar. Via hartstichting.nl en andere (online) media geven we op een zo persoonlijk mogelijke manier voorlichting en adviezen. We houden onze voorlichting continu actueel en verbeteren de vindbaarheid en toegankelijkheid. We vinden het van groot belang dat al onze informatie en campagnes een zo breed mogelijk publiek aanspreken en voor iedereen begrijpelijk is. Circa een op de drie Nederlanders beschikt over beperkte gezondheidsvaardigheden. Een deel van hen heeft daardoor moeite om gezondheidsinformatie te begrijpen en adviezen op te volgen. En dat terwijl deze groep juist een grotere ziektelast ervaart. Daarom zijn we in 2020 gestart om onze campagnes en informatie specifiek bij deze doelgroep te testen, om zo de effectiviteit te verhogen.’