NIEUWS

[2022] Jurjen Worp van Makro: ‘Eén set persona’s voor het hele bedrijf’

10 juni, 2022

Jurjen Worp is Directeur Marketing & Communicatie van zelfbedieningsgroothandel Makro spreekt tijdens Nima Marketing Day 2022 over de inzet van persona’s. Een korte kennismaking.

De titel van zijn presentatie is: Persona’s? Doe het groots! ‘Bij Makro doen we de dingen ‘groots’. Zo ook toen CMO Jurjen Worp besloot de klant nu echt centraal te zetten in de strategie. Worp: ‘Dat is nog niet makkelijk in een organisatie waar vooral gestuurd wordt op salesdata en met klanten in zoveel verschillende vormen: van ZZP’er tot een professionele inkoper, van een sportschoolhouder tot een chefkok.’ Samen met Ralph Poldervaart van Persona Company ging Worp aan de slag om één set persona’s te maken voor het hele bedrijf. Worp: ‘Vanuit de drijfveren van elke klant, volledig geïntegreerd in de salesdata en herkenbaar voor al die verschillende afdelingen. De reis duurde iets langer dan gepland, maar groots is het geworden!’

Makro wil relevanter worden voor de verschillende doelgroepen

Makro is al meer dan 50 jaar actief als groothandel in Nederland en onderdeel van Metro dat in bijna 30 landen in Europa present is. Worp: ‘Ik hou van retail, snelle transformaties en merkdenken en dat komt bij Makro allemaal samen.’
De concurrenten van Makro bevinden zich niet alleen in de hoek van Sligro en Hanos, maar ook Jumbo en AH bewegen zich richting de B2B-markt. Worp: ‘Makro is een puur Hollands merk met een enorme naamsbekendheid en relevanter worden voor de verschillende doelgroepen is mijn drijfveer. Onze zeventien winkels en onze Foodservice Delivery groeien hard.’

Bron: marketingtribune.nl