Arnoud Schonis van Eredivisie: ‘Hoe een digitale voetbalcompetitie opnieuw geboren werd’

Arnoud Schonis is Project Manager bij de Eredivisie CV en spreekt tijdens de 7e editie van Nima Marketing Day op donderdag 15 juni in DeFabrique in Utrecht. Een korte kennismaking met de wereld van esports.
Al sinds zijn jonge jaren wist Schonis dat de voetbalwereld zijn wereld zou zijn. Niet met een spelerscarrière, maar wel een zakelijke. Na zijn tijd bij AZ, FC Utrecht en Heracles Almelo startte hij in 2018 bij de Eredivisie CV. Daar is hij sindsdien verantwoordelijk voor de KPN eDivisie; de FIFA esportscompetitie waar alle eredivisieclubs aan deelnemen. Vanaf komend seizoen zal hij een nieuwe rol aannemen, maar tot en met het einde van dit seizoen ligt de KPN eDivisie, en de volledig vernieuwde strategie, in zijn handen.
De titel van zijn presentatie luidt: Hoe een digitale voetbalcompetitie opnieuw geboren werd. Schonis: ‘De KPN eDivisie kende na de oprichting in 2017 een vliegende start. De kijkcijfers gingen door het dak, media-aandacht was wekelijkse kost en commerciële partijen geloofden heilig in de potentie. Tot vorig jaar, toen de resultaten ineens tegenvielen. Het commitment van partners en clubs nam af, sentiment rondom de competitie werd met de week negatiever. Dit seizoen ging het roer drastisch om en met een nieuwe strategie en bijbehorende brand manual werd de competitie opnieuw geboren.’
Wat gaat jouw presentatie aan inzichten bieden voor marketeers?
Mijn verhaal biedt inzichten hoe – vooral – Gen Z grootschalig en succesvol bereikt kan worden. ‘Traditionele’ vormen van communicatie zouden tenminste aangevuld moeten worden met digitale initiatieven als esports/gaming als een merk/dienst die groep jongeren wil bereiken. Daarnaast laat de ommekeer van dit KPN eDivisie-seizoen zien dat het hereiken en flink aanpassen van een strategie zijn vruchten kan afwerpen.
Welke tips/adviezen heb je voor collega-marketeers?
1 Overweeg zeker een strategie in esports/gaming, maar verzamel daarin wél de juiste mensen om je heen. Het is echt een andere wereld dan je gewend bent.
2 Durf drastisch in te grijpen als resultaten tegenvallen. Neem het stuur in handen, draai de boel om en laat je niet leiden als je zelf overtuigd bent van de noodzaak tot verandering.
Bron: MarketingTribune
Delen: