NIMA Marketing Day 2019

Boukje Schaap I Museum Catharijneconvent

Mijn sessie in the Design: Het Grootste Museum van Nederland, een Michelinster voor kerken

Nederlandse kerken bevatten een unieke verzameling kunstschatten. Waarom lopen veel Nederlanders in eigen land de kerkdeuren dan toch voorbij, terwijl ze op vakantie in het buitenland wél bij ieder kerkje naar binnen gaan? Met deze vraag is Museum Catharijneconvent een landelijke samenwerkingsproject gestart. Het resultaat? Dertien iconische kerken en synagogen werden in de zomer van 2017 verenigd in een virtueel museum: het Grootste Museum van Nederland. Wegens succes sloten zich in 2018 nog eens drie kerken aan.

Hoe ontwikkel je een totaalpakket aan middelen om een relevante museumervaring te creëren? De marketeer en projectleider van het Grootste Museum van Nederland vertelt hoe marketing, techniek en inhoud van begin tot eind samen gingen om dit project tot een succes te maken.

Biografie Boukje Schaap

Boukje Schaap, marketeer en projectleider bij Museum Catharijneconvent, het nationaal museum voor Christelijke kunst.

Boukje Schaap (MA) heeft Kunstgeschiedenis gestudeerd aan de Universiteit van Groningen. Na haar Master specialiseerde zijn zich in cultuurbeleid en marketing met een Postgraduaat Management in Cultural Industry aan de Universiteit van Gent. Ze was verantwoordelijk voor de marketing van een aantal grote tentoonstellingen in Museum Catharijneconvent, waar ze in 2017 het nationale project het Grootste Museum van Nederland lanceerde. Dit project is een samenwerking tussen het museum en 16 kerken door heel Nederland. Het project weerspiegelt haar ambitie om abstracte thema’s toegankelijk te maken voor een groot publiek.

Terug naar sprekersoverzicht

Bestel Tickets