NIEUWS

Corendon op NMW: ‘Naam is belangrijker dan logo’

3 september, 2020
Corne Hoogendoorn

De derde en tevens laatste dag van Nima Marketing Week is in volle gang. MarketingTribune neemt plaats bij de keynote van Corné Hoogendoorn, marketingbaas van touroperator Corendon.

We werken in de regel nauwelijks samen met bureaus, zo trapt Hoogendoorn af. De alom bekende ‘Cor en Don’-commercials worden bij Corendon dus inhouse ontwikkeld. Hoogendoorn deelt een aantal cijfers rondom deze langlopende, ietwat irritante campagne en erg positief zijn die niet: 54% vindt Cor en Don passen bij Corendon, 53% vindt ze sympathiek en 50% vindt ze humor bevatten. Ergo: bijna de helft van de Nederlanders heeft dus geen positieve associaties met het duo. Daarbij maakt Hoogendoorn de kanttekening dat Cor en Don het merk wél hoge naamsbekendheid oplevert – en daar is het de touroperator om te doen. Zo verschijnt in commercials ook de naam ‘Corendon’ groot in beeld en het logo beduidend kleiner.

Waar Corendon zich onderscheidt van de concurrentie, aldus Hoogendoorn, is het feit dat het merk al zijn customer journey-activiteiten zelf in huis heeft. Dat maakt Corendon ‘in potentie de grootste’. Hoogendoorn: ‘Mocht de klant dus in het vliegtuig een klacht ervaren, kunnen wij een uur later in het hotel al de oplossing presenteren.’ Daarnaast biedt Corendon ‘extraatjes’ als bagage-service, transfer naar het vliegveld en keuze voor speciale stoelen in het vliegtuig. ‘Dat is financieel inderdaad niet ongunstig’, erkent Hoogendoorn.

Dan corona: als bekend heeft het virus de reisbranche en daarmee Corendon flink weten te raken. In februari al, toen het virus net in vakantieland Curaçao ronddwaalde. Hoogendoorn: ‘Dat was balen, want ik had net een paginagrote advertentie in het Algemeen Dagblad gereserveerd: vlieg met Corendon naar Curaçao!’ Op 29 april, toen Nederland al enige tijd bekend was met corona, kondigde Corendon een samenwerking met Europarcs Vakantieparken aan, waarbij het inspeelde op de populariteit van ‘vakantie in eigen land’.

En ja, Hoogendoorn wil best wat coronacijfers delen, wanneer iemand uit de zaal daarom vraagt. ‘We lopen dit jaar een kwart omzet mis. Dus 2020 gaan we op z’n zachtst gezegd niet rendabel afsluiten. Maar ik weet wel dat corona ons er niet onder krijgt.’ Wat hij vindt van de staatssteun aan KLM? ‘Begrijpelijk, maar dat is ook een ander verhaal dan Corendon. De overheid kan niet iedereen redden. Het is een interessant jaar, laten we het daar maar op houden.’

Bron: MarketingTribune