NIEUWS

[2022] Blue Field Agency: ‘De CMO wordt een Chief Connecting Officer’

17 mei, 2022

CEO Barbara Keurntjes en Chief Data & Insights Officer Job van den Berg, beiden van Blue Field Agency, presenteren samen tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking en sneak preview.

1 Wat is jullie motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Van den Berg: ‘Er wordt veel over data driven marketing gesproken, maar in de praktijk blijkt het voor veel bedrijven lastig te zijn om er waarde uit te halen. Ik heb door de jaren heen in mijn rollen bij DPG Media, Kantar en nu bij Blue Field Agency, veel ervaring opgedaan hoe je data echt in de praktijk brengt. Ik krijg energie van het delen van deze ervaringen aan anderen.’
Keurntjes: ‘Het is ontzettend leuk om met een groter publiek te delen waar wij bij Blue Field Agency elke dag aan werken: datagedreven bedrijven laten groeien.’

2 Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Keurntjes: ‘Het uitwisselen van de kennis die het marketingvak zo interessant maakt. Het event inspireert!’

3 Wat hoop je dat bezoekers van jullie sessie meenemen naar huis?
Van den Berg: ‘Concrete handvatten om data nog succesvoller in de praktijk te brengen. Met nadruk op “praktijk”, omdat mijns inziens vaak te veel nadruk wordt gelegd op de “theoretische” kant, terwijl de realiteit vaak weerbarstiger is.’
Keurntjes: ‘Dat datagedreven marketing op te delen is in vijf overzichtelijke stappen, waarmee je snel aan de slag kunt.’

4 Wat is je, in termen van marketing, de eerste maanden van 2022 het meest opgevallen?
Van den Berg: ‘Gedragspatronen van bedrijven en consumenten van pre-corona zie je – nu we uit de pandemie zijn – weer terug komen. Bestaande marketingwetten blijven grotendeels van kracht. Daarnaast is de discussie over “cookieless” in de volgende fase beland. Het gaat meer over de “hoe” en dat is belangrijk. Metaverse is the new kid on the block.’
Keurntjes: ‘De snelle ontwikkeling van NFT’s. Is het een blijvertje of niet?’

5 Heeft corona (jullie) marketing veranderd?
Keurntjes: ‘De digitale beleving is nog belangrijker geworden.’

6 Wat is een dienst van jullie waar de klant heel tevreden over is?
Van den Berg: ‘Onze business driven dashboards. Ons creative en analytics team heeft een oplossing ontwikkeld om bestaande dashboards van klanten “business proof” te maken. We passen de UI en UX van dashboards zo aan dat niet-dataprofessionals deze beter begrijpen en we trainen de organisatie om daarmee datagedreven te werken. Uniek is dat we dit doen op basis van bestaande dashboards en dat we twee disciplines samen brengen: data en creatie.’
Keurntjes: ‘De combinatie van onze expertises op het vlak van creatie, insights, media en data brengt waardevolle oplossingen voor bedrijven.’

7 Waar gaat marketing als vak naartoe?
Van den Berg: ‘Marketing blijft marketing, alleen de enablers (data, tech, kanalen et cetera) worden krachtiger en heterogener. Door die enablers kun je nog beter inspelen op de behoeftes van (potentiële) klanten.’
Keurntjes: ‘De CMO wordt een Chief Connecting Officer: de regisseur van disciplines als creatie, insights, media en data.’

8 Wat kunnen jullie nog leren van andere marketeers?
Keurntjes: ‘Alles wat er nieuw is aan ontwikkelingen en dat is nogal wat.’

9 Wat kunnen andere marketeers leren van jullie?
Keurntjes: ‘Data helpen om je strategie te onderbouwen en daardoor te vereenvoudigen.’

10 Ben je eerder aanwezig geweest op een editie van Nima Marketing Day en hoe heb je dat beleefd?
Keurntjes: ‘Ja, een inspirerende dag!’

Bron: marketingtribune.nl