NIMA Marketing Day 2019

Erwin Schaapman I Schiphol

Mijn sessie in the Experience:

Schiphol’s contentstrategie: Van procesgedreven organisatie naar human brand

Schiphol wil ‘the best digital airport in the world’ zijn. Een ambitieus plan waarvoor de digitale kanalen én de content flink op de schop moesten. De site, het intranet en de app waren technologisch gedateerd. De communicatie van Royal Schiphol Group naar reizigers, omwonenden en andere stakeholders was toe aan een update en ook de tone of voice was verouderd en werd bovendien niet consistent toegepast binnen de verschillende kanalen van onze nationale luchthaven. Content werd gemaakt vanuit het perspectief van de organisatie zelf en was daardoor afstandelijk en niet altijd relevant. Het gebruikte beeld was vaak in de categorie ´aap eet banaan´ en niet in staat om de boodschap te versterken. Schiphol besefte dat het anders moest en wilde een ‘human brand’ worden.

De vragen en behoefte van reizigers, bezoekers, huurders, omwonenden en andere stakeholders moesten in alle communicatie centraal komen te staan. Dat vroeg om dialoog, op een persoonlijke en herkenbare toon.

Biografie Erwin Schaapman

Als Content Organizer van Data Direction helpt Erwin organisaties hun contentproces optimaal in te richten om zo een uniek, aansprekend en consistent verhaal te vertellen. Als bedrijf heb je immers veel te vertellen. Bijvoorbeeld over je producten, je kennis en wat je uniek maakt. Maar krijg die verhalen maar eens geproduceerd, én gepubliceerd. Erwin doet dat al 10 jaar met veel plezier voor mooie merken zoals PostNL, Robeco, VGZ, ING en Royal Schiphol Group.

Terug naar sprekersoverzicht

Houd me op de hoogte