NIMA Marketing Day 2019
NIMA Marketing Day 2019

Klaas Weima van Energize & Peeter Verlegh van de Vrije Universiteit Amsterdam

Onze sessie in the War for Attention:

Aandachtstrekkers – Hoe je met zes Attention Triggers aandacht voor je merk verdient

Het is lastiger dan ooit om als merk nog op te vallen. Mensen wapenen zich in toenemende mate tegen onvrijwillige boodschappen. De vraag naar aandacht neemt overspannen toe, maar het aanbod is schaars. Mensen geven hun beperkte aandacht alleen nog uit aan merken die hun leven verrijken. Aandacht is dus de nieuwe valuta. Maar wat is aandacht eigenlijk? Hoe kun je aandacht voorspellen? En: met welke aandachttrekkers kun je aandacht beïnvloeden? Deze vragen inspireerden Energize en VU Amsterdam om een grootschalig wetenschappelijk onderzoek naar het fenomeen aandacht te starten. Deze presentatie geeft antwoorden én suggesties om zelf aan de slag te gaan.

Biografie Klaas Weima

Klaas Weima is oprichter van Energize en CMOtalk. Energize is een creatief marketingbureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht (zie: energize.nl). Hij schreef de boeken Webvertising en Verdiende aandacht, dat werd genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Klaas heeft een vaste rubriek in Adformatie en blogt voor Marketingfacts. Daarnaast is hij al tien jaar podcastmaker en host van CMOtalk, waarin hij Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, de Rotterdam School of Business en Nyenrode Business Universiteit.

Biografie Peeter Verlegh

Prof. dr. ir. Peeter Verlegh (PhD Wageningen Universiteit, 2001) is Hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Van 2012-2014 was hij directeur van SWOCC, waar hij momenteel nog bestuurslid is. Peeter’s onderzoek richt zich op de interacties tussen bedrijf en consument (marketingcommunicatie) en tussen consumenten onderling (word of mouth, sociale invloeden). Binnen deze gebieden hebben de rol van merken en sociale media zijn speciale belangstelling. Zijn onderzoek is gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschriften in marketing en psychologie, en hij is lid van de editorial boards van international journal of research in marketing, journal of advertising en international journal of advertising.

Terug naar sprekersoverzicht

Bestel Tickets