NIEUWS

Netwerken met duizend+ marketeers

19 mei, 2017
Dit is een artikel van MarketingTribune.nl

Dinsdag 20 juni organiseert Nima in samenwerking met MarketingTribune de Nima Marketing Day in DeFabrique in Utrecht. Naast dat er een speciale designtrack is, een uitgelezen kans om te netwerken met meer dan duizend marketeers.

Tijdens de designtrack komen onder meer Leontine de Groot van Brandnew aan het woord, net als Heleen Rouw van Artis, Astrid Groenewegen van Sue Amsterdam, Romke Swinkels van Brabantia en Roel Stavorinus. De laatste stelden wij alvast een paar vragen.

Roel opereert op het snijvlak van marketing, communicatie en design. Hij is gespecialiseerd in organisatie-identiteit en geïnteresseerd in het vinden van een goede balans tussen producten en diensten, communicatie, cultuur en gedrag van een organisatie. Roel begon zijn carrière in marketing- en communicatiefuncties bij grote organisaties, waarna hij een periode bij grafisch ontwerpbureaus werkte. Sinds 2003 werkt hij voor zichzelf als adviseur van bureaus en opdrachtgevers. Hij werkte onder meer aan de visuele identiteit van het Centraal Museum en Nationale Opera & Ballet. Op dit moment houdt hij zich bezig met de strategie van de Kunstenbond, Stadsschouwburg Amsterdam, out-of-home mediabedrijf Ngage Media en IT-bedrijf Motion10.

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
Marketeers hebben vaak een beperkt beeld van wat een goede visuele identiteit voor hun organisatie kan doen. Mijn case voor het Centraal Museum laat goed zien hoe dynamisch een stijl kan zijn en hoe goed die kan werken voor een organisatie. Ik hoop met die case en met andere voorbeelden de marketeers te inspireren om actiever met hun visuele identiteit om te gaan.

Welke lessen kunnen bezoekers leren tijdens een bezoek aan Nima Marketing Day?
Het is voor elke marketeer gezond om af en toe de boel de boel te laten en zich te laten inspireren door verhalen van collega’s. Je leert het meest als je eens buiten je eigen kaders breekt en een lezing bezoekt die wat verder van je af ligt.

Welke recente ontwikkeling in marketing – het vak en de functie – boeit jou momenteel het meest en waarom?
Ik vind het interessant om te zien dat vakgebieden elkaar tegenwoordig zo dicht raken of zelfs overlappen. Bij online producten en diensten is het product of de dienst vaak tegelijk de marketing, de communicatie, het distributiekanaal, de identiteit, et cetera. Al die facetten moeten naadloos op elkaar aansluiten om de klant een topervaring te geven. Dat is spannend, ingewikkeld en vereist een open en goede samenwerking tussen alle disciplines.

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Dat zijn er een paar: nieuwsgierigheid, verbeeldingskracht, overtuigingskracht en doorzettingsvermogen.

Wat is de persoonlijke missie van het merk Roel Stavorinus?
Ik vind het fijn als dingen kloppen en ik geloof heilig in de kracht van eenvoud. Het is mijn missie om organisaties te helpen een eerlijk verhaal te vertellen: eenvoudig en toegankelijk.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Ik geloof sterk in de maakbaarheid van je eigen geluk. Je kunt het afdwingen. Als ik dan toch iets moet noemen: de kans en de keuze om bij De Designpolitie te gaan werken is van grote invloed geweest op de rest van mijn carrière.

Stel dat je begin twintig zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Ik zou weer bij een grote organisatie gaan werken. Ik heb daar enorm veel geleerd over structuren, cultuur, belangen en besluitvorming. Niet per se de leukste keuze, maar zonder twijfel een zeer leerzame keuze.