NIEUWS

NIMA Marketing Day gaat naar 9 september

7 april, 2021

 

Van ‘Innovation & Technology’ tot ‘Branding & Positioning’ – alle uithoeken van het marketingvak komen voorbij

Het kan je in de afgelopen en ietwat hysterische nieuwsweek zijn ontgaan, maar de NIMA Marketing Day 2021 (NMD) zal dit jaar wél plaatsvinden. Nadat eerder werd gehoopt op de mogelijkheid om het in juni te kunnen organiseren is besloten om de Day dit jaar te verschuiven naar donderdag 9 september. Daarmee is het grootste branche-event voor en door marketeers uitgesteld naar een datum die op dit moment ‘veilig’ lijkt en kan marketing-Nederland uitzien naar een dag vol work, life & marketing. Zin in!

Wie er ooit was weet: NMD is als ‘congres’ een bijzonder fenomeen omdat het naast alle nationale bijeenkomsten en awardshows waarmee dit kleurrijke vak is gezegend (of vervloekt) feitelijk de meest no-nonsense-insteek heeft die je kunt bedenken: zet een marketingprofessional (of ondernemer) op het podium en laat hem of haar in het kort uitleggen waar het goed ging of waar het beter kon. Er is óók ruimte voor sponsorcases – anders kan het financieel niet uit – maar we proberen dat aandeel onder de 20 procent te houden, transparant te zijn en we gaan als organisatie in gesprek om er voor alle partijen het mooiste uit te halen. Met recht ‘partnerships’ dus.

Vorig jaar september was er een live ‘corona-editie’ met beperkte aantallen bezoekers en verspreid over drie dagen met een hoop live streams en soms wat ongemakkelijk geschuifel op anderhalve meter. Achteraf gezien zo ongeveer het beste moment in het dal van besmettingen en coronauitbraak, maar het voelde soms ook als een wat bleke afspiegeling van de menigte die de edities van 2017-2019 glans gaven. Achteraf werden we echt bedolven onder positieve feedback trouwens, want laten we wel wezen: het gezoom ten spijt hunkerde een groot deel van het marketingvak gewoon naar de geur van mensen en eens een échte blik van verstandhouding. Die hunkering is nu misschien nog wel groter, dus vandaar ook deze beweging naar een écht live event.

De aanstaande editie wordt weer een eendaagse bijeenkomst waarin de smaakmakers uit het vak komen vertellen op welke wijze ze hebben kunnen bijdragen aan het succes van hun bedrijven en organisaties. De thematracks zijn net als ‘voor corona’ verdeeld over tien zalen met een capaciteit van 100 bezoekers per zaal, waarbij dan uiteraard wel wordt uitgegaan van een redelijk genormaliseerde situatie voor live events na de zomer. Vanaf 1 juni kunnen deelnemers zich aanmelden, dus we hebben nog even om de kat uit de boom te kijken, maar als Lowlands het aandurft, durven wij het ook. En NMD is – we benadrukken het nog maar eens – geen NIMA-event. Het is een marketingevent, georganiseerd door NIMA en MarketingTribune. Iedereen mag komen en iedereen mag ook meepraten over het programma.

We zoeken expliciet naar merk, case, eventueel naam en nummer

We trekken trouwens ook een oud plan van de plank: als het gaat lopen allemaal met sponsoren en aanmeldingen willen we de grote zaal op het event uitroepen tot ‘Marketingfacts Strategy Track’: daarin dan geen cases, maar meer de issues van marketing anno 2021. Ideetje leenden we van het Festival of Marketing in Londen. Panels, debat en discussie op het podium, nu al zin in.