Merksucces in een turbulente wereld – In de schijnwerpers: Royal Koopmans – Nedertarwe
In de executie van de Koopmans verwaardingstrategie staat maximale toegevoegde waarde creatie door co-innovatie met klanten centraal. Royal Koopmans mag dan geen B-to-C bedrijf meer zijn, de merken zijn in 2000 verkocht aan Dr Oetker, het denken vanuit consumentendrijfveren staat nog steeds centraal om als B-to-B brand (internationale) klanten in diverse segmenten te ondersteunen met relevante innovaties om hun merkpositie te versterken. Zo heeft Royal Koopmans in de sterk gecommoditiseerde meelmarkt als niet-coöperatie een stap achterwaarts in de keten gezet om onder eigen regie samen met telers een eigen duurzaamheidsprogramma voor Graan uit Nederland op te zetten. Onder de merknaam Nedertarwe wordt voor de ambachtelijke bakkerij het gehele assortiment overgezet op graan uit Nederland, duurzaam verbouwd en de uitstraling in de winkel aangepast om zich meer te richten op de millennial. Er wordt een extra premie betaald aan de teler als incentive om de verduurzamen. Dit vanuit het inzicht dat steeds meer consumenten niet alleen maar iets willen hebben met een sterk merk of product maar zich willen kunnen verbinden met de voortbrengingsketen
Naast Meel bedient Koopmans Food Ingredients de voedingsmiddelenindustrie met foodcoatings en ingredients onder merknamen zoals Koopmans Senses, Veagan en Fry-Less.