PROGRAMMA

De (ongekende) mogelijkheden van sport in de marketingmix

MIchael Petit_vierkantDaan Vrijsen

doorMichael Petit Markteffect

Guido Klomp Triple Double

Daan Vrijsen Abovo Media

om 14:20 - 15:00

zaal Silo 36

dag 9 september

tags

Onderzoek toont aan dat sportmarketing en reguliere media elkaar versterken in de marketingmix. En toch wordt sport vaak niet eens overwogen door marketeers. Terecht?

‘’Sport has the power to change the world’’, zo sprak Nelson Mandela ooit. De wereldwijde vraag naar sport en bewegen neemt de komende 10 jaar structureel toe en we kijken meer live sport dan ooit. Sportmarketing is daarom voor veel organisaties een belangrijk onderdeel van hun marketingmix en bedrijfsstrategie.

Toch is (succesvolle) sportmarketing niet alleen weggelegd voor multinationals met miljoenenbudgetten, maar zijn er legio mogelijkheden voor zowel kleine als grote organisaties. Je hoeft namelijk geen hoofdsponsor te zijn van de Champions League of de Formule 1 om impact met sport te kunnen maken. En toch laten veel marketeers sport nog links liggen bij het invullen van hun marketingmix.

Uit onderzoek blijkt dat wanneer sportsponsoring en reguliere media (zoals TV, radio, social media, display advertising, etc) op de juiste manier op elkaar worden afgestemd, zij een zeer versterkende werking op elkaar hebben. Welke marketing- en mediakansen biedt dit voor (kleine en grote) merken en hoe zet je sport op de juiste manier in binnen de totale marketing- en mediamix? En hoe kan daarmee het marketingbudget slimmer en beter worden ingezet, in plaats van beide media te zien als twee afzonderlijke componenten in de marketingmix?

Markteffect (Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020), Triple Double (het grootste sportmarketingbureau van Nederland) en Abovo Media (snelgroeiend en full-service mediabureau) spreken gezamenlijk over de kracht van de combinatie tussen sportmarketing en de reguliere mediamix.

Zij nemen je mee in de kansen die voor elke marketeer voor het oprapen liggen en laten zien wat sport voor jouw merk kan doen (en hoe je dat op de juiste manier voor jouw merk inzet). Verder presenteren zij meerdere succescases en tonen aan dat de ROI van sportmarketing wel degelijk meetbaar is.