speaker-info

Astrid Groenewegen

SUE Amsterdam - Aids Fonds

Ooit begonnen als trainee bij Young & Rubicam, gevolgd door PMSvW/Y&R, daarna een aantal jaar FHV/BBDO, toen bij Boondoggle Amsterdam terecht gekomen. Vijf jaar geleden  SUE Amsterdam mede opgericht. In die twintig jaar alle functies doorlopen van account, strategie, tot creative director en nu eigenaar van eigen bureau SUE. Verliefd op Amsterdam en Berlijn. Regelmatig te vinden in de spelonken van goede techno. Hou van details, hekel aan onverschilligheid.

 

Een kort interview met Astrid

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
Als je wilt zien welke magie ontstaat als je creatie met gedragspsychologie combineert, mag je de presentatie zeker niet missen.

Welke recente ontwikkeling in marketing – het vak en de functie – boeit jou momenteel het meest en waarom?
Het feit dat opdrachtgevers steeds minder volledige briefings bij bureaus neerleggen en zelf antwoorden op vraagstukken willen vinden. Ik vind dat heel boeiend. Ik denk dat het tijd wordt dat merken echt relevant worden door problemen op te lossen die hun klanten echt voelen. Dan is de oplossing niet meer communicatie alleen. En is het dus juist heel goed dat we vraagstukken kraken met verschillende expertises, inclusief die bij opdrachtgevers zelf. De rol van het bureau wordt om opdrachtgevers te helpen creativiteit te ontsluiten. Ik ben een groot gelover dat je met de juiste methodiek creativiteit en goede ideeën uit iedereen kunt halen. Daarnaast vind ik dat we meer moeten experimenteren, testen, prototypen en leren voordat we ideeën lanceren. Ook daar kan een bureau mee helpen. Snelheid en wendbaarheid is vaak nog wel een uitdaging binnen organisaties. Kortom, deze ontwikkeling dwingt zowel opdrachtgevers als bureaus zich opnieuw uit te vinden. En stilstand is achteruitgang nietwaar?

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Twee zijn onmisbaar: Lef en empathie.

Wat is de persoonlijke missie van het merk Astrid Groenewegen?
Het potentieel van gedragspsychologie ontsluiten, om mensen te helpen positieve keuzes te maken in hun werk en leven.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Het was een Johan Cruyffje: ieder nadeel heb z’n voordeel. Door ziekte van m’n vader, besloot ik mijn voorspoedige grote-bureau-reclamecarrière gedag te zeggen en kwam ik Tom de Bruyne en Gaston Serpenti tegen. Met hen heb ik heel vernieuwend digitaal werk kunnen maken en kwam ik er achter dat er een wereld van bureaus bestaat waar delen en leren vanzelfsprekend is.

Stel dat je begin twintig zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Bij Patricia Urquiola.

Share

Mijn sessies

First World Problem Pills

SUE Amsterdam – Aids Fonds

First World Problem Pills Hoe de combinatie van gedragspsychologie en creatie een donatievraag omkeerde naar een product waar heel veel mensen graag geld voor wilden geven.

Share
The Design - Powered by Brandnew
MEER LEZEN