SPREKERS

John Faasse

Westerkerk

Over John en de Westerkerk

John Faasse is sinds 1 februari 2020 koster/beheerder van de Westerkerk in Amsterdam, de kerk waar hij al bijna 40 jaar aan verbonden is als gemeentelid, vrijwilliger en lid van het kerkbestuur.

Daarvoor heeft hij zijn sporen verdiend in het media-onderzoek. Hij werkte onder meer bij het Cebuco, onderzoeksbureau Inter/View (tegenwoordig IPSOS), en bij de mediabureaus The Media Partnership, Initiative en Kobalt. Sinds 2008 heeft hij zijn eigen adviesbureau voor (onderzoek naar) media en reclame: Uitbijter.

Hij heeft zitting gehad in vele technische commissies, onder meer voor print, buitenreclame en televisie. Hij spreekt geregeld op nationale en internationale congressen. Mede-auteur van: Van massa naar mens, Bereiksonderzoek in een veranderende mediawereld. Eén van de redacteuren en coauteur van het standaardwerk Media & Reclame. Blogt op marketingfacts.nl.

Aan de voet van die mooie Wester

De Westerkerk, met die mooie Wester (toren), is een icoon van de stad Amsterdam. Vele malen bezongen, talloze malen vereeuwigd, op schilderijen, op foto’s en op alle andere mogelijke manieren, van souvenirs tot koektrommels.

Maar de Westerkerk, waarvoor dit jaar precies 400 jaar geleden de eerste steen werd gelegd, is in de eerste plaats nog steeds een kerk. Elke zondag om 10.30u is er een kerkdienst. En al meer dan 50 jaar is er één keer per maand op de zondagmiddag een cantatedienst, waarin de cantates van Bach en tijdgenoten klinken in de context waarvoor ze ooit gecomponeerd zijn.

Het gebouw is eigendom van de Protestantse Kerk Amsterdam. De kerkelijke gemeente is dan ook verantwoordelijk voor het onderhoud van het gebouw en de financiering daarvan. Een belangrijk deel van die financiering komt uit de opbrengsten van de verhuur van de kerk voor evenementen als congressen, diners en concerten. Daarnaast onderhoudt de kerk banden met alle mogelijke subsidiegevers: overheden, professionele subsidiepartijen en particuliere instellingen.

De Westerkerk het belangrijk om toegankelijk en laagdrempelig te zijn voor zoveel mogelijk mensen, zowel Amsterdammers als toeristen. De kerk is daarom van maandag tot en met zaterdag geopend voor bezoekers.

Hoe positioneert de Westerkerk zich als ‘icoon’ van Amsterdam, als kerkelijke gemeente, als toeristische attractie en als evenementenlocatie?  Hoe vindt de Wester de balans tussen kerk zijn, het streven naar toegankelijkheid en de noodzaak om te opereren op de commerciële markt voor de verhuur? Hoe communiceert de kerk met al die verschillende doelgroepen?