speaker-info

Karel Jan Alsem

Hanzehogeschool Groningen

Karel Jan Alsem (1957) is in 1991 bij de RUG gepromoveerd in marketing en is sindsdien docent Marketing aan de RUG. Sinds 2012 is hij voor vier dagen per week Lector Marketing en Ondernemen aan de Hanzehogeschool in Groningen. Tevens is hij directeur van AlsemStrategie, adviesbureau voor branding en zorgmarketing. Alsem is auteur van diverse marketingboeken. Zijn Strategische Marketingplanning is onlangs in de 7e druk verschenen en werd door Tijdschrift voor Marketing een ‘prestatie van formaat’ genoemd. Het nieuwe in 2016 verschenen boek Merkpositionering (samen met Erik Kostelijk) won de PIM Marketingliteratuurprijs voor beste studieboek. Een derde titel is Zorg met liefde en lef, stappenplan voor zorgmarketing, in 2016 verschenen in een tweede, herziene druk.

 

Een kort interview met Karel Jan

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
Omdat iedere marketeer duidelijk moet zijn over zijn eigen vakgebied.

Welke lessen kunnen bezoekers volgens jou leren tijdens een bezoek NIMA Marketing Day?
Hopelijk voldoende tips om het zelf nog beter te doen.

Welke recente ontwikkeling in marketing – het vak en de functie – boeit jou momenteel het meest en waarom?
Big data en de integratie met gewone marketing

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Analytisch vermogen

Wat is de persoonlijke missie van het merk Karel Jan Alsem?
Dichterbij brengen van marketingtheorie en -praktijk

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Dat ik studentassistent werd in 1979 bij Peter Leeflang

Stel dat je begin twintig zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Weer bij de Rijksuniversiteit Groningen

Share

Mijn sessies

Het imagoprobleem van marketing

Hanzehogeschool Groningen

Douchelokaal

Het imagoprobleem van marketing Als je mensen vraagt (zelfs aan marketeers) wat marketing is, wordt vaak gedacht aan reclame en commercie. Dit imagoprobleem staat het draagvlak voor marketing in de weg. In deze lezing komen we met een herijking van de kern van ons vakgebied en richtlijnen hoe hier als marketeer mee om te gaan.

Share
The Academy
MEER LEZEN