speaker-info

Leontine de Groot

Brandnew.

Dochter van een ondernemer in de retailbranche (parfumerieën). Bedrijfskunde met specialisatie marketing en vervolgens het traineeship bij Koninklijke Ahold. In 15 jaar Inkoop, CatMan, Marketing, Branding en Format functies doorlopen in binnen- en buitenland en bij de verschillende Ahold formules. Terug naar de cosmetica roots als Marketing Directeur bij Rituals. Sinds 3 jaar verbonden aan Brandnew als Strategy Director. Co-manager van de ‘family business’ met 3 jongens, een hond en een kat.

 

Een interview met Leontine

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
Om als merk jezelf te zijn en te blijven, vraagt om ballen. Je moet voortdurend nieuwsgierig en alert blijven. Dat klinkt een stuk makkelijker dan het is. Merken vervallen toch vaak in een concurrentiestrijd in plaats van te excelleren vanuit de eigen natuurlijke merkidentiteit. Internationaal en tegelijkertijd oer-Hollands zout merk JOZO heeft een brand design traject achter de rug en staat nu weer volledig in zijn kracht, klaar om het allerbeste in zichzelf naar boven te halen. We nemen je mee en laten je aan de hand van de JOZO case zien wat brand design is en hoe het werkt.

Welke lessen kunnen bezoekers volgens jou leren tijdens een bezoek NIMA Marketing Day?
Marketing van nu en straks gaat veel meer over branding, design en relevantie. En over een betekenisvolle, wederkerig en oprechte relatie met de shopper. Daarbij passen brand entrepreneurs meer dan de Marketeers zoals we ze nu nog veel zien, die in de vaak korte tijd dat ze voor een merk verantwoordelijk zijn een statement willen maken maar daarin niet altijd de juiste koers kiezen en zich vooral laten leiden door interne belangen of de concurrentie.

Entrepreneurs daarentegen zijn naar buiten gericht, doen overal en altijd inspiratie op voor hun eigen business en netwerken met gelijkgestemden. Welke lessen je uit de NIMA Marketing Day haalt, hangt dus vooral af van de mate waarin je er met een open ondernemersgeest naar toe gaat! Er valt altijd en overal wat te leren!

Welke recente ontwikkeling in marketing – het vak en de functie – boeit jou momenteel het meest en waarom?
Vanuit mijn eigen vakgebied: de ontwikkeling van design tot nieuwe merk taal. Omdat ik de afgelopen jaren aan den lijve heb ondervonden hoe je met design het verschil kunt maken en hoe veel impactvoller design kan zijn dan al het andere.
En verder de nieuwe balans die er zal ontstaan tussen datadriven marketing en humandriven marketing. Alle ontwikkelingen op het gebied van AI en Big Data ten spijt, de menselijke maat zal altijd een significante rol blijven spelen in marketing. De balans slaat momenteel ver door richting data maar een nieuw evenwicht zal (moeten) ontstaan.

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Het vermogen om écht en oprecht te luisteren, te zien en de bereidheid om te ontwikkelen. Dat kan niet zonder los te laten.

Wat is de persoonlijke missie van het merk Leontine de Groot?
Om brand- en retailmarketeers te helpen hun merk relevant te maken en houden. Ze los te krijgen uit oude denkbeelden en te inspireren met het nu en de toekomst; ze te laten ervaren wat de kracht is van design, gedreven door merkstrategie. En dat concreet te maken in het ontwerp van een retailomgeving, verpakking, communicatie of activatie.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
De enorme hype die ontstond rondom de AH Wuppies in 2006. Alhoewel we alles tot in de puntjes hadden voorbereid, werden we overvallen door de Wuppie-gekte die volgde. Met het samenspel van concept, creatie, campagne, teamwork, daaronder een goed onderbouwde business case, de perfecte executie van winkels en logistiek, hebben we de shoppers geraakt en in beweging gebracht. Zo hebben we een blijvend verschil gemaakt voor het merk AH.

Stel dat je begin twintig zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Virgin, als PA van Richard Branson. Dat lijkt me de ultieme manier om in een continue staat van inspiratie en ontwikkeling te komen. Hard werken met een goede set normen en waarden. Dat ook. Ik hou ervan!  Op de tweede plaats Aesop. Retail design next level, gecombineerd met mijn liefde voor cosmetica. Briljant!

Share

Mijn sessies

Be yourself, everyone else is taken.

Brandnew.

Be yourself, everyone else is taken. Oscar Wilde Om als merk jezelf te zijn en te blijven, vraagt om ballen. Je moet voortdurend nieuwsgierig en alert blijven. Dat klinkt makkelijk, maar dat is het zelden. Merken vervallen toch vaak in een concurrentiestrijd in plaats uit te gaan van hun eigen identiteit. Maar hoe doe je dat dan, de beste versie van jezelf worden? Kom kijken hoe oer-Hollands zout merk JOZO door middel van brand design weer volledig in zijn eigen kracht is komen te staan. Don’t compete, excel. Brandnew.  

Share
The Design - Powered by Brandnew
MEER LEZEN