speaker-info

Margot Schreuders

Radboud Universiteit Nijmegen

Margot Schreuders wordt opgeleid tot communicatie- en informatiewetenschapper, werkte als digitaal strateeg bij IBM en VODW, is bestuurslid bij NIMA Young Professionals en blogger op Marketingfacts. Studeert binnenkort af op het gebied van marketingtechnologie in organisaties. Houdt van nieuwe dingen ontdekken: landen, eten, sporten en andere hobby’s. Bucketlist item: Vrijwilligerswerk in Azië.

Een kort interview met Margot

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
Sommige mensen zijn op hun 25e net afgestudeerd en hun werkervaring rijkt niet verder dan de lokale supermarkt. Ik werkte voor een internationale corporate, een toonaangevend consultancybureau en meerdere startups. Bovendien ben ik al jaren blogger op Marketingfacts en bestuurslid bij NIMA Young Professionals, terwijl ik bij de laatste nog maar een paar maanden officieel tot de doelgroep 25-35 behoor.

Welke lessen kunnen bezoekers volgens jou leren tijdens een bezoek NIMA Marketing Day?
Ik wil mensen laten zien hoeveel ze kunnen bereiken als ze durven te experimenteren, leren en (digitaal) communiceren. Dat kennis opdoen en toepassen niet twee losstaande dingen zijn, maar hoe ik theorie en praktijk constant met elkaar verbindt. Maar ook hoe belangrijk het is om te durven stoppen. Ook wil ik hen laten inzien dat je personal brand niet iets statisch is, maar dat het juist belangrijk is om deze constant te ontwikkelen.

Welke recente ontwikkeling in marketing – het vak en de functie – boeit jou momenteel het meest en waarom?
De opkomst van de kenniseconomie. De informatie overload, fake news en overgeoptimaliseerde, duizend-in-een-dozijn content aan de ene kant en de mogelijkheden in de vorm van authentieke verhalen en in mijn geval: heel veel leren en serieuze carrièrestappen maken.

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Wendbaarheid.

Wat is de persoonlijke missie van het merk Margot Schreuders?
Organisaties helpen hun kennis te ontginnen en te delen op basis van de verwachtingen van hun klant. Inspelen en overtreffen van verwachtingen biedt namelijk ruimte voor innovatie. Door in te spelen op behoeften doe je alles wat je concurrenten ook doen.

Marketing zonder trucjes. Mensen beïnvloeden zonder ze te manipuleren, zonder ‘trucjes’. Daar prikken mensen namelijk zo doorheen en verlies je als organisatie, als marketingafdeling en als professional heel snel je geloofwaardigheid.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Het LinkedIn bericht van de toenmalige HR manager van VODW zal ik nooit vergeten: “Je blogs op Marketingfacts zijn ons opgevallen: goede en inspirerende verhalen! VODW is recentelijk gestart met een nieuw initiatief: VODW Digital. Wij zouden het leuk vinden daarover een keer van gedachten met je te wisselen.” Ik was toen 22 en was natuurlijk ontzettend vereerd dat VODW mijn verhalen wist te waarderen. Bovendien was dit het ultieme bewijs dat kennis delen heel goed werkte voor mijn personal brand.

Stel dat je en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Ik denk dat het goed is dat ik begonnen ben met werken bij IBM, gewoon om te zien hoe het is om als young professional bij een internationale corporate te werken. Op dat moment paste dat bij mij en wilde ik dat ervaren. De kans deed zich voor en die heb ik gegrepen. Ik heb er veel van geleerd, dus ik zou het niet anders doen. Natuurlijk had ik ook bij een B2C merk kunnen starten, of bij een bureau, of in het MKB. Misschien was ik dan wel op een totaal ander carrièrepad terecht gekomen. Nog nooit over nagedacht, ik kijk liever vooruit.

Share

Mijn sessies

The Agile You: experimenteren, leren en (digitaal) communiceren

Radboud Universiteit Nijmegen

Kalvermelk 2A

The Agile You: experimenteren, leren en (digitaal) communiceren Jarenlang in de boeken om vervolgens te ontdekken dat het in de praktijk totaal anders werkt? Of nog erger: na je studie nooit meer iets leren? Dat kan echt niet meer! Bedrijven kunnen alleen agile worden als de mensen die daar werken dat ook zijn. Ook je carrièrepad bestaat dus uit cycli van experimenteren en leren. In mijn geval: na drie jaar werken weer fulltime de collegebanken durven instappen. Maar ook durven stoppen. In deze presentatie deel ik mijn ervaringen van bureau tot bedrijfszijde, van internationale corporate tot lokale startup. Met als rode draad: (digitaal) communiceren. Kennis delen dus.

Share
The You
MEER LEZEN