speaker-info

Marius Smit

Plastic Whale

Marius Smit heeft International Management gestudeerd in Amsterdam, Marseille en Washington D.C.. Na zijn studie heeft hij diverse posities vervuld op gebied van marketing, strategie en creatie bij o.a. Weston Aerospace (UK), De Lotto, MTV Networks, Usual Suspects en TMG. Zes jaar geleden heeft Marius Plastic Whale opgericht. Hij is mede-oprichter van WasteBoards, een social enterprise die skateboards van plastic doppen maakt. Marius geeft zeer regelmatig lezingen in binnen- en buitenland over de start en groei van zijn onderneming.

www.plasticwhale.com

www.wasteboards.com

 

Een kort interview met Marius

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
Omdat mijn verhaal tegenstrijdig is aan traditionele business en marketing logica. Ik ben, samen met vele andere social entrepreneurs, onderdeel van een nieuwe lichting ondernemers en marketeers die een onderneming willen opbouwen door een probleem aan te pakken, en niet andersom. Deze groep ondernemers gaat de komende tijd sterk groeien.

Welke lessen kunnen bezoekers volgens jou leren tijdens een bezoek NIMA Marketing Day?
Dat je fantastische dingen kunt bereiken, samen met anderen. Als je maar durft. Als je jezelf kwetsbaar kunt opstellen. Als je maar vraagt. Als je maar gewoon aan de slag gaat. En bovenal; dat duurzaamheid geen sluitpost in het jaarverslag moet zijn, maar onderdeel van de corebusiness van een onderneming.

Welke recente ontwikkeling in marketing – het vak en de functie – boeit jou momenteel het meest en waarom?
Dat gedoe rondom storytelling. Ik denk dat duurzaam onderscheidend vermogen niet langer zit in wat je zegt, maar in wat je doet (of niet doet). Start nou maar eerst met doing. Dan ontstaat de ‘story’ vanzelf.

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Oprechte betrokkenheid bij en passie voor de markt. En de wil om door te gaan waar anderen stoppen.

Wat is de persoonlijke missie van het merk Marius Smit?
Een groeiende onderneming bouwen door de wereld beter en mooier te maken.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Er is niet één gelukje, mijn loopbaan bestaat uit een aaneenschakeling van ‘gelukjes’ die allemaal zijn ontstaan door mijn ogen en oren goed open te houden.

Stel dat je begin twintig zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Plastic Whale.

Share

Mijn sessies

Van uitdaging naar snel-groeiende social enterprise

Plastic Whale

Perserij

Van uitdaging naar snel-groeiende social enterprise Marius Smit is de oprichter van Plastic Whale; de eerste professionele plastic fishing company ter wereld. Hij wordt gezien als het voorbeeld van een moderne duurzame ondernemer. Hij is erin geslaagd om zijn droom om te zetten in daden. Om vanuit niets een organisatie en een groeiende onderneming op te zetten. Om duizenden burgers, tientallen bedrijven en diverse overheidsinstanties te betrekken. Bovenal bewijst hij dat het goed mogelijk is om geld te verdienen met de wereld een beetje mooier te maken. Marius vertelt over het belang van een duidelijke, prikkelende missie. Over de persoonlijke tegenslagen en overwinningen. En… over zijn geloof in de kracht van DOEN!

Share
The Story - Powered by Lemon Scented Tea
MEER LEZEN