speaker-info

Marnix Geus

HPB Companies

Ondernemer en auteur van MensenHandel. De bevrijding van de loonslaven.
Marnix Geus is medeoprichter en eigenaar van HPB Companies, een verzameling creatieve bureaus waar Het PR Bureau, PR STUNT, BLYDE, MAAK en ViaHenri onder vallen. Hij is een geboren people manager en staat in zijn bedrijven vooral bekend als motivator en inspirator. Marnix is tevens auteur van MensenHandel. De bevrijding van de loonslaven, waarin hij een lans breekt voor meer werkplezier, autonomie en ondernemerschap op de werkvloer.

Cultuurbouwer
Tijdens het ondernemen ontdekte Marnix dat zijn natuurlijke focus op het bouwen aan een sterke bedrijfscultuur een duidelijk concurrentievoordeel oplevert. Zowel talent als klanten staan de laatste jaren steeds vaker spontaan aan de poort. Het PR Bureau is een soort magneet geworden. In Marnix’ visie laat de meerderheid van de mensen, merken en organisaties zich nog teveel leiden door traditionele denkbeelden over arbeidsrelaties. Over ‘bazen’ en ‘personeel’. “Die oude manier van denken belemmert niet alleen samenwerking en innovatie, maar ook de groei van mensen en organisaties.”

Van PR tot HR
Marnix is door zijn sterke visie op ondernemen en samenwerken zijn vakgebied ontstegen. Hierdoor is hij inmiddels niet alleen een sparring partner en spreker op het gebied van PR en marketingcommunicatie in de breedte, maar ook op het gebied van HR (“dat is interne PR”), leiderschap en organisatiekunde. Altijd op een toegankelijke en persoonlijke manier verpakt.

 

Een kort interview met Marnix

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
Omdat ik geen schroom heb om te vertellen wat me allemaal niet is gelukt?

Welke recente ontwikkeling in marketing – het vak en de functie – boeit jou momenteel het meest en waarom?
De toenemende trend om als bedrijf een bijdrage te (willen) leveren aan de wereld om ons heen. Triple P heeft z’n wedergeboorte en het gaat denk ik nu echt een hoge vlucht nemen (conform Gartners hype cycle). De tijd is er rijp voor. Dat vind ik geweldig mooi want vroeger gingen mensen pas na hun carrière nadenken over meaning. Daarnaast vind ik het interessant dat PR/marketing en HR steeds vaker hand in hand gaan. Agv ‘radical transparancy’ is het besef toegenomen dat je eigen teamleden je voornaamste klanten zijn. Zij vertellen het echte verhaal van jouw merk dus er is weinig ruimte voor onzin over. Das een heel goede zaak. Daarmee worden merken niet alleen oprechter maar wordt werk ook veel leuker omdat het dwingt tot het ontwikkelen van sterke waarden die in meer autonomie en plezier op de werkvloer resulteren.

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Ik geloof in diversiteit en dus niet in 1 eigenschap waarover iedereen zou moeten beschikken. Al helemaal niet in deze zeer pluriforme beroepsgroep. Voor je het weet gaan we ‘sociale vaardigheden’ roepen. Die helpen je ook buiten de marketingwereld trouwens.

Wat is de persoonlijke missie van het merk Marnix Geus?
Een gelukkig leven en daar zoveel mogelijk anderen in meenemen. Ik heb 12 jaar mijn best gedaan vooral een bijdrage te leveren aan het werkplezier van mensen door hen zoveel mogelijk vrijheid, vertrouwen en daarmee ook verantwoordelijkheid te geven. Mijn volgende bestemming ga ik nog ontdekken, maar zal vermoedelijk op het terrein van social entrepreneurship liggen.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Twee grote bedrijven die meteen aan boord stapten toen ik besloot voor mezelf te beginnen. Geheel onverwacht. Maar ik heb vooral geluk gehad met de fantastische mensen die door de tijd op mijn pad kwamen en bij ons wilde werken.

Share

Mijn sessies

Trots in je schommelstoel

HPB Companies

Silo 36

Trots in je schommelstoel Als je lekker bezig bent met je baan of bedrijf en je rolt van het ene in het andere avontuur, is dat geweldig en geeft dat veel energie. Tegelijkertijd word je in die flow ook vaak geleefd en vergeet je nog wel eens stil te staan bij waar je het allemaal voor doet. En waarom. Met dank aan onder meer Simon Sinek, zijn veel meer organisaties inmiddels actief bezig met hun eigen bestaansrecht, maar geldt dat ook voor jou persoonlijk? Die vraag stelt Marnix Geus met regelmaat aan zichzelf én aan zijn team, en die persoonlijke benadering legde hem afgelopen jaren geen windeieren. In 2005 richtte hij samen met Jacqueline Bosselaar Het PR Bureau op en tien jaar later bestond hun pr-groep uit meer van vijftig medewerkers. Van alle pr-bureaus won Het PR Bureau afgelopen jaren de meeste SAN-awards, maar veel trotser zijn ze nog op het feit dat ze zich al vijf jaar op rij Great Place To Work mogen noemen. Ze groeiden dwars door de crisisjaren, waarin veel bureaus het juist zwaar hadden. In zijn boek ‘MensenHandel. De Bevrijding van de Loonslaven’ (2016), breekt hij als pr-man vooral een lans voor meer aandacht voor […]

Share
The Weird - Powered by Giesbers
MEER LEZEN