SPREKERS

Nana van Dijk

ANP

Over Nana en ANP

Misschien ken je het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) wel van het radionieuws (‘Dit het A-N-P-nieuws.’) of van foto’s en nieuwsberichten in verschillende kranten. Het ANP zorgt al 85 jaar voor een onafhankelijke basis van het nieuws in Nederland. 95% van de Nederlandse media gebruikt nieuws, foto’s en radiobulletins van het ANP en ook andere bedrijven nemen nieuws af.

ANP is in 1934 als stichting opgericht door de Nederlandse Dagbladpers en is nu als B.V. onderdeel van John de Mols Talpa Network, met nog steeds dezelfde belangrijke kernwaarden.

Na een tijd als fotograaf, beeldredacteur en online manager gewerkt te hebben op verschillende plekken is Nana van Dijk (1987) nu sinds een jaar marketingmanager van het ANP. Ze vertelt wat er het afgelopen jaar heeft geleid tot de nieuwe merkidentiteit van het ANP en wat ANP met het design uitdraagt.

Presentatie

In al die jaren is het bedrijf in veel opzichten hetzelfde gebleven: nog steeds feitelijk en betrouwbaar nieuws, nog steeds voor Nederlandse media. Dat heeft er voor gezorgd dat de visuele identiteit lange tijd niet op de eerste plaats stond. Want iedereen kent het ANP wel. Toch?

Maar ook het ANP groeit, innoveert, beweegt. En er gebeurt veel in medialand waar je op wil reageren. Het ANP heeft een bijzonder verhaal dat verteld moet worden. Het was tijd voor een nieuwe merkidentiteit, een die bij het bedrijf past. Van een afstandelijke, wat stoffige en onsamenhangende huisstijl naar een aansprekend, persoonlijk en een tikje brutaal design.

 

Tags: