speaker-info

Peter Zijlstra

Mercedes-Benz

Peter was als kind altijd al bezig met auto´s. Hij moest en zou later dan ook ´iets´ met auto´s gaan doen. Dus de opleiding werd het Instituut voor Automobiel Management in Driebergen. Daar is door een ex IBM marketing man ook de liefde voor Marketing ontstaan. Vanaf dat moment was de missie om een leuke marketing job te vinden bij een automerk/importeur. En dat is tot nu toe goed gelukt. Via Mazda, Daewoo, Peugeot werkt hij nu al 11 jaar voor Mercedes-Benz. Eerst alleen in Nederland, nu voor de BeNeLux vanuit Brussel.

 

Een kort interview met Peter

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
Mercedes speelt op dit moment echt all the way in op alle automotive ontwikkelingen en is bezig met diverse transformaties. Dat kan en doet niet elk merk. Dit is ook voor mij indrukwekkend en inspirerend om te ervaren. Dus daar moet je zeker kennis van nemen.

Welke lessen kunnen bezoekers volgens jou leren tijdens een bezoek NIMA Marketing Day?
Dat je hyper alert en flexibel moet zijn. En dat als je blijft doen wat je altijd deed, je al niet meer krijgt wat je altijd kreeg. Change is een must, maar wat en hoe is een kwestie van vooral veel proberen.

Welke recente ontwikkeling in marketing – het vak en de functie – boeit jou momenteel het meest en waarom?
De hele digitalisering van marketing (en eigenlijk alles) vind ik echt heel fascinerend. Dat volg ik fanatiek en heel graag. Mixed reality is nu iets waar ik erg naar uit kijk.

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Nieuwsgierigheid. Dat moet je hebben en mag je nooit verliezen.

Wat is de persoonlijke missie van het merk Peter Zijlstra?
Ik vind het leuk om mijn passie voor het vak en het merk Mercedes te delen met anderen. Een nieuwe missie is om de interne organisatie enthousiast te krijgen over alle veranderingen waar Mercedes momenteel mee bezig is. Ik ben zelf member van een selecte groep mensen wereldwijd, die vorm hebben gegeven aan de nieuwe Leadership cultuur. Mijn beste werkervaring ever.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Na mijn IVA-studie wilde ik een marketing job bij een automerk, maar het IVA overtuigde mij om toch eerst aan de slag te gaan als autoverkoper. Toen ik die vraag met veel uitleg stelde bij de Mazda-importeur, kreeg ik de vraag terug of ik soms ook bij de importeur wilde werken op de afdeling Advertising. Precies wat ik eigenlijk wilde! Kon de week daarop beginnen terwijl de advertentie nog in de krant (zo ging dat toen) ging.

Stel dat je begin twintig zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Oeff…dat is een goede vraag. Als ik mijn oriëntatiewerk goed had gedaan bij…Mercedes, echt waar.  Mercedes verenigt al mijn passies. Nieuwe en Classic cars, F1, design, digital. Veel storytelling en vooral innovatie, op alle vlakken.

Share

Mijn sessies

Charging the future

Mercedes-Benz

Copraloods

Charging the future Mercedes-Benz is succesvoller dan ooit. Daar zijn we trots op. Maar de wereld verandert op topsnelheid. Klanten en prospects krijgen andere behoeftes en verwachtingen.  We moeten anders werken, meer nieuwe producten en services aanbieden. We moeten anders communiceren. Sneller, always on, real time en one to one. En de concurrentie komt nu ook uit andere sectoren. Wat is ons antwoord, hoe blijven we ook op langere termijn concurrerend. Een insight van waar Mercedes-Benz allemaal mee bezig is.

Share
MEER LEZEN