NIMA Marketing Day 2019

Stefanie Sijtsma – Semmekrot I Hartman

Mijn sessie in the Brand:

Bouw en onderhoud een sterk merk

De totale informatie-overkill waarin we leven en onze korte spanningsboog zijn al aan uitdaging op zich. Latente en mentale zichtbaarheid zijn daardoor belangrijker dan ooit.  Dichterbij het aankoopmoment vertrouwt de consument veel meer op e-tailers en vergelijkingssites. Op dat moment is het moeilijk om op inhoud te onderscheiden. Functionaliteiten lijken veelal hetzelfde, waardoor prijs vaak doorslaggevend wordt. Daarom is (merk)marketing zo fascinerend; omdat je iedere dag de uitdaging aangaat om mensen te beïnvloeden om voor jouw merk te kiezen, bij je te blijven, je vertrouwen te gunnen. Dus moet je op zoek naar wat mensen echt beweegt. Authentiek, menselijk en subtiel blijven is daarbij belangrijk. Alleen dan kan je innovatieve en zinvolle oplossingen bieden voor problemen in de customer journey en zorgen dat deze soepel en persoonlijk verloopt. Dat klinkt heel logisch, maar hierbij loop je tegen allerlei uitdagingen aan. Aan de ene kant krijg je steeds meer concurrentie uit onverwachtere hoek, omdat o.a. de waardeketen verandert. Daarnaast heeft digitalisering het veel gemakkelijker gemaakt om een merk te starten en dan heb je ook nog de grote technologiereuzen die steeds meer macht naar zich toetrekken.

Hoe komt je merk bovendrijven bij klanten in deze informatie-overkill? Waar begin je, zodat het financieel en organisatorisch behapbaar blijft? En hoe krijg de organisatie mee? Eén van de grootste projecten waar ik bij Hartman aan werk is de transformatie van product gedreven organisatie naar klant gedreven organisatie, waar we middenin zitten. Daar begint het namelijk mee. In deze lezing zal ik aan de hand van de praktijkcase van Hartman, mijn visie en learnings hierover delen en vertellen hoe wij binnen een sterk veranderende waardeketen, toch grote stappen maken.

Lees ook het interview met Stefanie over haar ideeën bij de NIMA Marketing Day.

Biografie Stefanie Sijtsma

Director International Marketing bij Hartman met een voorliefde voor merken. In een wereld waar algoritmes steeds meer gaan beslissen,  wordt het bouwen van een sterk merk in mijn ogen belangrijker dan ooit. Dat is één van de belangrijkste redenen dat ik ruim 4 jaar geleden bij Hartman ben begonnen. Het is een prachtig authentiek merk met een rijke historie en merkbekendheid. Anderzijds hebben we ook te maken met grote uitdagingen in een traditionele markt, dat tijd nodig heeft om te veranderen. Waar je dat vaak graag in de hoogste versnelling zou willen, lukt dat niet altijd en is dat ook niet altijd even verstandig. Om de organisatie en klanten mee te krijgen in dit verhaal (en de daarbij behorende investeringen) is een grote uitdaging. Hoe blijf je vanuit een gezonde basis in dit enorme geweld aan opkomende merken, digitalisering en grote technologiereuzen bovendrijven?

Natuurlijk heb ik ook niet alle wijsheid in pacht, maar ik vind het hartstikke leuk om mijn opgedane kennis, ervaring en passie op het gebied van strategisch brandmanagement met jullie te delen. Bij Hartman maken we grote stappen en leren we elke dag van dingen die goed en minder goed gaan… daar vertel ik jullie graag meer over!

Terug naar sprekersoverzicht

Houd me op de hoogte