NIEUWS

Uit liefde voor het vak

4 februari, 2019
NIMA Marketing Day

Toegegeven, Tesla, Gillette, Nike of McDonalds zijn niet de makkelijkste bedrijven om te verleiden te komen spreken op een dag waarbij het aanwezig publiek vooral bestaat uit kritische of bewonderende marketeers, maar als je het niet vraagt, komen ze zeker niet dus wie weet…

In aanloop naar NMD19, dit jaar voor de 3e keer georganiseerd op of rond de langste dag van het jaar, 20 juni in DeFabrique, groeit de verlanglijst ‘epische marketingbedrijven’, die de bezoekers zouden willen zien en horen. En daar gaat Team NMD mee aan de slag.

Het concept zal gevoeglijk bekend zijn inmiddels, maar het blijft een bijzonder fenomeen: Op één marketingdag spreken bijna zeventig marketingprofessionals tot en met marketeers en dan bij voorkeur niet over hun zegeningen en verdiensten, maar óók over hun twijfels, vragen en harde learnings. Nadat de veertien thema’s bekend zijn gemaakt, volgt een fase van programma vullen en dat proces heeft nog het meest weg van het programmeren van een goedbezocht festival, met headliners en stages, maar ook spraakmakende catering, escape rooms en een borrel waar je eigenlijk niet weg wil. Organiserende partijen NIMA en BBP Media/MarketingTribune hechten aan het democratische karakter van NMD, dus naast een tienkoppige Adviesraad, heeft ook een lange lijst ‘mensen uit de marketingachterban’ ideeën aangedragen voor een ultiem sprekersprogramma.

For the love of marketing
NIMA staat als beroepsvereniging feitelijk voor niet veel méér dan het bijstaan van alle marketingprofessionals hoe en wanneer hen dat uitkomt, maar dat impliceert ook dat de NMD hén centraal stelt. Niet zozeer de leden van NIMA, maar álle professionals in marketing, communicatie en sales. Om die reden zoekt de organisatie naar de verantwoordelijken aan wat reclamemakers zo graag ‘de adverteerderszijde’ noemen. Verantwoordelijk in de zin van knopen doorhakken, budgetverantwoordelijkheid dragen of in de lijn ‘staan voor je marketing’. Dat levert een authentiek programma op, waarvan een groot aantal sprekers speciaal voor de gelegenheid een overzicht geeft van de gevolgde drie-eenheid ‘diagnose-strategie-tactiek’, soms – inderdaad – ontaardend in een advertentiecampagne, maar daar is het de bezoekers in de regel niet om te doen. De why en de how die daaruit volgen, daar gaat het om.

De eerste NMD’s trokken niet minder dan 1.300 en in 2018 zelfs 1.700 bezoekers, dus de fysieke beperkingen van de gekozen locatie komen in zicht, maar voor de rek eruit is worden nog wat elementen toegevoegd aan het marketingfeestje in festivalsferen. Schrijf je rap in als je wilt komen, maak er een gezellige dag van als je het concept kent, maar zorg er in ieder geval voor dat je niet achter het net vist. In de loop van de komende weken worden bevestigingen en programmaonderdelen gecommuniceerd en toegelicht: grote en kleine marketingbedrijven, bekende en onbekende ondernemers/marketeers, love en hate brands, spraakmakende key notes, scherpe marketingdenkers en naïeve wereldverbeteraars, een DJ en een barman. Je krijgt ze allemaal. For the love of marketing.   (LR)