NIEUWS

Karin van de Braak: ‘De haven van Rotterdam is een spiegel van de wereldeconomie’

6 mei, 2025
Karin van de Braak - Havenbedrijf Rotterdam

Karin van de Braak is Manager Marketing Communications bij Havenbedrijf Rotterdam. Tijdens Nima Marketing Day editie 2025 verzorgt zij een van de sessies. Een korte kennismaking: ‘Alles wat er in de wereld gebeurt op geopolitiek toneel heeft impact op de haven.’

Van de Braak is verantwoordelijk voor de B2B-marketingcommunicatie, branding en de online kanalen van het havenbedrijf. Voor haar huidige baan werkte zij in verschillende marketingfuncties bij Erasmus University, Unicef Nederland en Procter & Gamble. De redactie stelde haar enkele vragen:

Wat is de grootste uitdaging voor marketeers de komende jaren?

‘Technologische ontwikkelingen als big data en AI, veranderde consument (consumentengedrag verandert en de consument heeft hogere verwachtingen) en duurzaamheid. Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen worden verwacht van bedrijven. Belangrijk om dit te integreren in je merk en communicatie.

Wat is jouw marketingmantra?

Oprechte communicatie, duurzame ambitie.

Je mag een bekend marketingicoon interviewen (denk aan de Kotlers, Godins, Ogilvy’s van deze wereld): wie zou je kiezen en welke drie vragen zou je stellen?

Als ik een bekend marketingicoon mag interviewen, zou ik Guy van Liemt kiezen. Ik ken Guy persoonlijk, omdat ik trainingen bij hem gevolgd heb. Ook heeft hij ons bedrijf geholpen bij de totstandkoming van onze purpose. De vragen die ik hem zou stellen zijn:

  1. Hoe zie je de rol van purposemarketing evolueren in de komende jaren?
  2. Denk je dat AI, big data en andere technologieën de manier waarop we marketing bedrijven fundamenteel veranderen? En hoe?
  3. Hoe kunnen bedrijven werkgeluk en zingeving integreren in hun marketingstrategieën?

Kun je al een tipje van de sluier lichten met betrekking tot je presentatie?

De titel van mijn presentatie is Positionering en marketing in de Rotterdamse haven. De haven van Rotterdam is een spiegel van de wereldeconomie. Alles wat er in de wereld gebeurt op geopolitiek toneel heeft impact op de haven. Daar moeten wij ons aan aanpassen om onze concurrentiepositie te kunnen behouden en economische en maatschappelijke waarde te kunnen blijven leveren aan Nederland en Europa. Wat dat betekent voor onze positionering en marketing, daar vertel ik over tijdens mijn presentatie op Nima Marketing Day.

Bekijk de sessie


Bron: Nanny Kuilboer, MarketingTribune