Over NIMA

Wij zijn NIMA. Heb je weleens ‘iets’ met marketing gedaan, dan is de kans groot dat je ons kent. De NIMA Diploma’s staan voor een standaard in marketingkennis. Zelfs voor veel buitenstaanders zijn ze een begrip. Het Nederlands Instituut voor Marketing is in december 1966 opgericht en je kunt ons daarom met recht grondlegger van het marketingdenken in Nederland noemen.

NIMA is een beroepsvereniging voor mensen en bedrijven die werken in marketing, communicatie en/of sales met zo’n 5000 aangesloten professionals. Iedereen kan lid worden van NIMA. Marketeers kunnen zelf ‘member’ worden, maar ook bedrijven of organisaties kunnen zich bij ons aansluiten. We ondersteunen professionals in marketing, communicatie en sales met kennis en professionele vaardigheden. Daarnaast bieden we een netwerk en hebben wij als doel onze members te inspireren. Met marketingdiploma’s en certificaten geeft NIMA duiding aan het kennisniveau en de werkervaring van specialisten in het vak. NIMA neemt examens af, maar leidt zelf niet op tot het bekende diploma NIMA Basis, A, B of C.

Ons doel is om het voor iedere marketeer mogelijk te maken om te werken aan persoonlijke groei en professionele ontwikkeling, met verschillende leervormen en op ieder niveau. Daarbij richten we ons niet alleen op marketing zélf, maar ook op het doel van marketing: sales. Daarnaast is NIMA er ook voor communicatieprofessionals, omdat de communicatie die marketing tot doel heeft soms als een aparte afdeling of apart beroep wordt gezien.