Programma

De NIMA Marketing Day is ontstaan vanuit het idee dat we op één dag zoveel mogelijk onderdelen van het marketingvak willen belichten vanuit de actuele marketingpraktijk. Omdat NIMA een beroepsvereniging is van professionals, hechten we aan de ondertitel van de dag: Work, Life, Marketing. Als kapstok hanteren we daarbij vijftien thema’s en alle presentaties op de dag vallen ook binnen die vastgestelde thema’s. Alle NIMA Members zijn in de gelegenheid gesteld om mee te helpen met het vullen van het programma door deel te nemen aan de NIMA Marketing Day Adviesraad of door suggesties te sturen aan de organisatie. Op basis van de input uit de Adviesraad is door de organisatie een ‘verlanglijst’ opgesteld en zijn beoogde sprekers benaderd.

Download hier hét programma van NIMA Marketing Day

De tracks:

The Story
The Design
The Inspiration
The Media
The Tools
The Agency
The Journey
The War For Attention
The Intelligence
The Internal Branding
The Brand
The Data & Analytics
The Professional
The Experience
The AI & Tech Innovation
08.30 - 09.30

Ontvangst



09.30 - 09.45

Opening | Martin Huisman

“NIMA Marketing Day, is hét jaarlijks event, dit mag je niet missen”. Martin Huisman, Register Marketeer, is Voorzitter en Directeur van NIMA. Martin draagt het marketingvak in al zijn facetten een warm hart toe. De vraag is wat hem betreft niet of je marketing bedrijft maar hoe goed je dat doet. Als voormalig examinator van NIMA-C examens en als expert in overnames is hij getraind om snel business cases te analyseren. Zelf is hij afkomstig uit een B to B omgeving. Hij heeft een Automotive achtergrond en was onder andere in dienst bij Toyota en directeur bij BOVAG. Zijn specialisatie is het werken op het snijvlak van profit en non-profit en het werken met franchise nemers en dealernetwerken.



09.45 - 10.30

Tom Goodwin | Advertising for the Post Digital Ad - 10 ways to rethink the future. 🇬🇧

Tom Goodwin is the EVP of Innovation at Zenith Media, his role is to understand new technology, behaviors and platforms and ideate and implement solutions for clients that take advantage of the new opportunities these make possible. Tom’s focus is unleashing the power of emerging platforms, content marketing, influencer programs, and new media and devices to product robust business results. Voted the #1 Voice in Marketing Globally by LinkedIn for 2 years (with over 680,000 followers), Tom is a keynote speaker around the world, appears regularly on TV, and your social media feed, like it or not. He’s recently published a book with Kogan Page called Digital Darwinism, which is already on the third print run. An industry provocateur and commentator on the future of marketing and business, he's a columnist for the Guardian, TechCrunch and Forbes and frequent contributor to GQ, Ad Age, Wired, Ad Week, Inc, MediaPost and Digiday. He does his best to live in New York. Lees meer...
10.30 - 11.00

Koffie break



Parallelsessies ronde 1 | 11.00 - 11.40

1Zaalnr. 11. The Story
Alliander: We need a new story (B2B)

Koen Eising - Alliander: We need a new story (B2B)

Het consumentisme is gebaseerd op een neo-liberale overtuiging wat over alle landen en alle politieke kleuren heengaat; “economische groei is goed voor iedereen”. Echter, de planeet is helaas de grote verliezer. Bij Alliander sorteren we al voor op een wereld met een nieuw verhaal.
Lees meer
2Zaalnr. 61. The Design
Luxor Theater: Branding op zijn Rotterdams

Ruben Israël - Luxor Theater: Branding op zijn Rotterdams

Hoe maak je van een theater een merk? Wat is de impact van de juiste branding op je gasten, medewerkers en partners? Hoe bouwen zij mee aan je merk? En welke rol speelt je product hier nog in?
Lees meer
3Zaalnr. 12.The Inspiration
Yellowgrape (via Copernica): 31,2% conversie stijging bij Dekbed-discounter.nl door een gepersonaliseerde customer journey

Johan Smits & Rik van den Wijngaard - Yellowgrape (via Copernica): 31,2% conversie stijging bij Dekbed-discounter.nl door een gepersonaliseerde customer journey

In​ ​deze​ ​sessie leggen​ ​Johan Smits ​en​ ​Rik van den Wijngaard ​uit​ ​​hoe​ ​ze de volledige customer journey personaliseren bij Dekbed-discounter.nl.​ ​Een​ ​presentatie​ ​met inspirerende​ ​voorbeelden​ ​en​ ​concrete toepassingen.​ ​Het​ ​resultaat​ ​mag​ ​er​ ​zijn:​ ​meer​ ​dan 31,2%​ ​conversie​ ​stijging en een terugverdientijd van 4 dagen!
Lees meer
4Zaalnr. 2c. The Media
Zilveren Kruis: De impact van relevante content (B2B)

Jessica Zuydgeest & Yvonne Goos - Zilveren Kruis: De impact van relevante content (B2B)

Zilveren Kruis wil met haar diverse content bedrijven inspireren om aan de slag te gaan met Gezond Ondernemen en hen concrete hulp bieden hoe zij dit kunnen doen. We nemen je graag mee in hoe we dit hebben aangepakt, welke content we hebben ingezet en wat wij hebben geleerd. En we hopen ook jou daarmee te inspireren.
Lees meer
5Zaalnr. 10. The Tools
Basic-Fit: The smart way to get fit
🇬🇧

Erica van Vonderen-Hahn - Basic-Fit: The smart way to get fit

Basic-Fit is de snelst groeiende sportschool in Europa met twee clubopeningen per week. Naast de fysieke sportscholen, levert het marketing- en serviceteam digitale services om de klantervaring te verrijken zodat je op een slimme manier fit kan worden en blijven. Ervaar tijdens deze sessie de real-life journey van de Basic-Fit klant en maak je klaar voor de slimme manier om fit te worden.
Lees meer
6Zaalnr. 62. The Agency
Blendl: De zin en onzin van sonic branding

Jeroen van Amelsbeek - Blendl: De zin en onzin van sonic branding

Hoe gebruik je muziek en geluid zinvol als marketinginstrument? Wij scheiden de zin van de onzin – verwacht zeker wat verpletterende ear-openers! Aan de hand van het nieuwe geluid van Blendle brengen we de theorie direct in praktijk. Opgelet: na deze sessie luister je nooit meer hetzelfde.
Lees meer
7Zaalnr. 26. The Journey
srprs.me: Wat als je je reizigers als vrienden behandelt?

Raymond Klompsma - srprs.me: Wat als je je reizigers als vrienden behandelt?

Behandel je reizigers alsof het je vrienden zijn! In een inspirerende presentatie legt Raymond aan de hand van praktische voorbeelden uit waarom dit werkt, hoe hij dat aanpakt en wat hij onderweg allemaal heeft geleerd.
Lees meer
8Zaalnr. 21. The War For Attention
Kantar: Heb je ‘Affie’ nodig om een Effie te winnen?

Rob van Benthem - Kantar: Heb je ‘Affie’ nodig om een Effie te winnen?

Kun je een Effie winnen zonder een sterke tv-campagne te hebben die ‘Affie’ is: orginele, onderscheidende creatie die mensen iets laat voelen. Kantar heeft daarvoor 6 Effie winnende tvc’s in eigen beheer getest en daar kwamen hele interessante dingen uit.
Lees meer
1Zaalnr. 23. The Intelligence
bol.com: Klantgedrag voorspellen om marketing ambities te overtreffen

Esther Elberse - bol.com: Klantgedrag voorspellen om marketing ambities te overtreffen

Hoe vertaal je (klant)data naar waardevolle inzichten om jouw marketing ambities te overtreffen? Hoe kun je marketingbudget succesvoller uitgeven? Hoe kun je klanten binden? En hoe zorg je dat je écht relevant bent en blijft?
Lees meer
2Zaalnr. 1. The Internal Branding
St. Antonius Ziekenhuis: Een nieuwe missie, visie en kernwaarden, en dan?

Colette Codée - St. Antonius Ziekenhuis: Een nieuwe missie, visie en kernwaarden, en dan?

In de sessie gaat Colette in de op de vraag: ‘Een nieuwe missie, visie en kernwaarde zijn leuk, maar wat dan? Hoe zorg je ervoor iedereen er ook naar gaat handelen?
Lees meer
3Zaalnr. 24. The Brand
Tikkie: van start-up tot A-Merk

Moreno Kensmil - Tikkie: van start-up tot A-Merk

Bijna iedereen kent Tikkie en nog belangrijker met ruim 5 miljoen gebruikers helpen we iedere dag betalen makkelijker, leuker en sneller te maken. In deze sessie neem ik je mee in hoe Tikkie razendsnel van start-up tot A-merk is uitgegroeid.
Lees meer
4Zaalnr. 2a. The Data & Analytics
Eat Your Greens: Marketing Is Out of Touch with Reality, How Can We Fix It?
🇬🇧

Wiemer Snijders - Eat Your Greens: Marketing Is Out of Touch with Reality, How Can We Fix It? (ENG)

The objective of this talk: not only to counter some of the hype and nonsense in the industry, but also to provide perspectives on how marketing can better itself, inspired by the advances in marketing science; to fix our collective disconnect.
Lees meer
5Zaalnr. 12d. The Professional
Pulitzer Amsterdam: Successful re-branding and re-positioning

Alex van Gastel - Pulitzer Amsterdam: Successful re-branding and re-positioning

After being managed by a corporate hotel chain (Starwood Hotels & Resorts) for many years, Pulitzer Amsterdam took the bold decision in 2015 to continue as a stand alone, independent hotel and start a multi million renovation while developing an entire new marketing strategy to re-position this iconic hotel within the Amsterdam market.
Lees meer
6Zaalnr. 60. The Experience
Natuurmonumenten: De natuur in met de website

Ruud Breuker - Natuurmonumenten: De natuur in met de website

Natuur geeft je rust energie en doet je leven! Met deze gedachte in het achterhoofd heeft natuurmonumenten haar nieuwe website gebouwd en optimaliseren we deze continu. Waar en wat is de rode draad van dit platform!
Lees meer
7Zaalnr. 25. The AI & Tech Innovation
Centraal Beheer: Ondernemerschap en technologie – sleutels tot succesvolle (digitale) transformatie (B2B)

Ralph van Dam - Centraal Beheer: Ondernemerschap en technologie – sleutels tot succesvolle (digitale) transformatie (B2B)

an zakelijke verzekeraar naar een brede zakelijke dienstverlener en van een transactie gedreven bedrijf naar een relationeel gedreven bedrijf. Hoe maken we deze slag als merk, welke nieuwe proposities horen hierbij en welke vorm van klantbediening en distributie?
Lees meer

Parallelsessies ronde 2 | 11.50 - 12.30


LET OP: De workshops duren iets langer dan de genoemde tijd en lopen een stukje door in de lunchpauze.
1Zaalnr. 11. The Story
Swapfiets: van ‘fiets met blauwe band’ naar merk

Nadine Nooteboom - Swapfiets: Hoe Swapfiets van ‘fiets met blauwe band’ een merk wordt

Wat onderscheid Swapfiets van traditionele fietsmerken en modellen? Hoe heeft het bedrijf zich ontwikkeld en welke rol zal Swapfiets spelen in de steden in de toekomst?
Lees meer
2Zaalnr. 61. The Design
Museum Catharijneconvent: Het Grootste Museum van Nederland, een Michelinster voor kerken

Boukje Schaap - Museum Catharijneconvent: Het Grootste Museum van Nederland, een Michelinster voor kerken

Waarom lopen veel Nederlanders in eigen land de kerkdeuren voorbij, terwijl ze op vakantie wél bij ieder kerkje naar binnen gaan? Met deze vraag is Museum Catharijneconvent een landelijke samenwerkingsproject gestart. Het resultaat?
Lees meer
3Zaalnr. 12. The Inspiration
Validators: Consumenten zijn niet bezig met je merk. Hoe de f*ck bereik je ze dan toch?

Bart Massa - Validators: Consumenten zijn niet bezig met je merk. Hoe de f*ck bereik je ze dan toch?

95% van consumentengedrag is onbewust. In de razende wereld waarin we leven wordt het steeds moeilijker om consumenten te engagen. Leer aan de hand van praktische cases hoe je het taakgerichte gedrag van je doelgroep kunt doorbreken.
Lees meer
4Zaalnr. 2c. The Media
Hoe wij marketingconsultancy automatiseren en daarmee 100 x zoveel bedrijven gaan helpen.

Pieter Voogt - PauwR en Jan van de Poll - Transparency Lab: Hoe wij marketingconsultancy automatiseren en daarmee 100 x zoveel bedrijven gaan helpen.

99% van de consultancy wordt afgenomen door slechts 1% van de bedrijven. PauwR wil marketingconsultancy ‘democratiseren’ en werkt daarom hard aan het automatiseren van consultancy. Hoe zij dat doen en hoe jij daar als adverteerder óf als consultant van kunt profiteren, dat leer je in deze unieke sessie.Lees meer
5Zaalnr. 10. The Tools
Innovatie Fuck-ups; hoe ze te veroorzaken en te voorkomene

Ronald van Schaik - Kaliber: Innovatie Fuck-ups; hoe ze te veroorzaken en te voorkomen.

In het tijdperk dat ontwikkelingen in ons vak bijna sneller gaan dan we bij kunnen benen, is er geen handboek tot succes meer. Om op een slimme manier vraagstukken te kraken, onze doelgroepen iets te laten denken, ervaren of ergens toe te bewegen, moeten we durven proberen, experimenteren, vallen en af en toe een enorme fuck-up begaan. Aan de hand van praktijkcases vertelt Ronald hoe fuck-ups te veroorzaken, wat je ervan kan leren en hoe je bepaalde fuck-ups kan voorkomen. Lees meer
6Zaalnr. 62. The Agency
Must See Visit – Betere en rijkere bezoekservaring bij het Rijksmuseum door dynamic video
🇬🇧

Linda Volkers - Rijksmuseum en Guido Derkx - Storytec: Must See Visit – Betere en rijkere bezoekservaring bij het Rijksmuseum door dynamic video

Aan de hand van twee concrete ‘use cases’ laat het Rijksmuseum zien hoe het erin slaagt de internationale toerist die in Amsterdam is te overtuigen tot bezoek aan het museum. Daarnaast zoomen we in op hoe een betere ‘onboarding’ van alle bezoekers bijdraagt aan een fijnere en leukere ervaring voor en tijdens het bezoek. Lees meer
7Zaalnr. 26. The Journey
Integrating offline, in an online world

Hans Maltha - Burst: Integrating offline, in an online world

Hoe integreren we de offline wereld in een online customer journey? Hoe zorg je ervoor dat je als merk diezelfde ervaring biedt, in een wereld waar de consument zich vloeiend door deze twee werelden beweegt? En daarmee structureel meer impact maakt met je marketing.
Lees meer
8Zaalnr. 21. The War For Attention
Hoe bewijs je je waarde als B2B marketeer?(B2B)

Marieke Heesakkers - Berkvens: Hoe bewijs je je waarde als B2B marketeer?

Waarom zou je überhaupt B2B marketeer willen worden? Als je graag het verschil maakt binnen een bedrijf en meet- en merkbare impact en invloed wilt hebben op zowel korte als lange termijn, houdt van complexe beslissingstrajecten en van duurzame relaties bouwen dan is de keuze snel gemaakt. Toch? Maar ook: hoe ga je om met tegenslagen, verkoop je intern wat je toegevoegde waarde is, stribbel je mee en houd je vast aan je idealen en visie als het stormt? Zo doe ik het en dit levert het Berkvens en mij op. Het echte verhaal, inclusief kwetsbare learnings.
Lees meer
1Zaalnr. 23. The Intelligence
Verbreding van “Er is geen betere”; van product naar consument

Patricia Slootjes - Miele: Verbreding van “Er is geen betere”; van product naar consument

Miele is een mooi merk met een lange historie die gebouwd is op ultieme kwaliteit; Er is geen betere. In deze presentatie laat ik zien hoe we Miele vanuit deze mooie positie verder bouwen op het gebied van consumenteninteractie en nieuwe business modellen.
Lees meer
2Zaalnr. 1. The Internal Branding
VGZ: Samen zijn we zinnig bezig

Annette Visser | VGZ: Samen zijn we zinnig bezig

In deze case laten we zien hoe we met de internal branding campagne Samen zijn we zinnig bezig de vertaling hebben gemaakt naar de interne organisatie van de merkwaarden, visie, missie, doelstellingen en kernwaarden van Coöperatie VGZ.
Lees meer
3Zaalnr. 24. The Brand
Bouw en onderhoud een sterk merk

Stefanie Sijtsma - Semmekrot - Hartman: Bouw en onderhoud een sterk merk

Hoe komt je merk bovendrijven bij klanten in deze informatie-overkill? Waar begin je, zodat het financieel en organisatorisch behapbaar blijft? En hoe krijg de organisatie mee? Eén van de grootste projecten waar ik bij Hartman aan werk is de transformatie van product gedreven organisatie naar klant gedreven organisatie, waar we middenin zitten. Daar begint het namelijk mee. In deze lezing zal ik aan de hand van de praktijkcase van Hartman, mijn visie en learnings hierover delen en vertellen hoe wij binnen een sterk veranderende waardeketen, toch grote stappen maken.
Lees meer
4Zaalnr. 2a. The Data & Analytics
RDC inMotiv: Hoe machine learning autobedrijven helpt met de next best action

Martijn Lentink | RDC inMotiv: Hoe machine learning autobedrijven helpt met de next best action

Met machine learning voorspellen wie toe is aan een nieuwe auto. De uitdaging voor de marketeer is hoe om te gaan met een mogelijk latente behoefte. En waar bevindt de klant zich in de customer journey? Inzichten uit viaBOVAG.NL helpt autobedrijven om beter te kunnen reageren op de consument.
Lees meer
5Zaalnr. 12d. The Professional
AirMiles: Zet je koers uit naar (werk) geluk

Noor Cloo - AirMiles: Zet je koers uit naar (werk) geluk

Hoe waardevol het is om een innerlijk kompas te hebben. Je persoonlijke missie/roeping geeft richting en brengt focus in je handelen. Je weet waarvoor je elke dag je bed uitkomt. Ik werk nu 4 maanden als algemeen directeur bij Loyalty Management NL/Air Miles. Een mooi bedrijf in een dynamische omgeving. Er zijn behoorlijk wat uitdagingen op alle vlakken. Ik wil jullie een inkijk geven in mijn reis van de afgelopen maanden en een beeld geven hoe mijn innerlijke kompas mij helpt om vorm te geven aan de stappen die ik maak binnen Air Miles en mijn koers uitzet naar (werk) geluk.
Lees meer
6Zaalnr. 60. The Experience
Schiphol’s contentstrategie: Van procesgedreven organisatie naar human brand

Erwin Schaapman - Schiphol: Schiphol’s contentstrategie: Van procesgedreven organisatie naar human brand

Schiphol wil ‘the best digital airport in the world’ zijn. Een ambitieus plan waarvoor de digitale kanalen én de content flink op de schop moesten. De site, het intranet en de app waren technologisch gedateerd. Schiphol besefte dat het anders moest en wilde een ‘human brand’ worden.
Lees meer
7Zaalnr. 25. The AI & Tech Innovation
Artificial Intelligence for Marketing and Sales – smarter engagements, better outcomes.🇬🇧 /(B2B)

Richard McCrossan - Genesys: Artificial Intelligence for Marketing and Sales – smarter engagements, better outcomes.

The industry average conversion rate from qualified leads to sales is around 2%. This conversion rate is so low because businesses are drowning in data and are unable to utilise the human touch in a smart way. Engagements are too late and disconnected from the journey. Sales teams can’t have meaningful interactions as the right data is too hard to find. Artificial Intelligence can help by predicting outcomes and triggering engagements with the right sales resource in real time, at the right time, with the right prospect.
Lees meer

Voorregistratie voor de workshops is verplicht

12.30 - 13.30

Lunch



Parallelsessies ronde 3 | 13.30 - 14.10

1Zaalnr. 11. The Story
De ontdekking van het Kunstmuseum

Gijs Meijer | Gemeentemuseum Den Haag: De ontdekking van het Kunstmuseum

Een verdubbeling van de bezoekersaantallen in de afgelopen jaren, aansprekend zijn voor diverse bezoekers, creatieve executie en maximale free pr en dit alles met minimale budgetten. Hoe doe je dat en hoe kom je tot een aansprekend merk dat de weelde van wereldberoemde kunstenaars als Rothko en Mondriaan kan dragen? Verantwoordelijk zijn voor de marketing & communicatie van het Gemeentemuseum, dat dit najaar wordt omgedoopt tot Kunstmuseum, is een ontdekkingsreis. Ga mee op reis langs de successen en dat wat niet goed ging, laat je inspireren en ontdek hoe bijzonder het werken in een Kunstmuseum is.
Lees meer
2Zaalnr. 61. The Design
Fair Marketing: far beyond purpose

Andries Akkerman & Hans Snel | Fair Marketing Beweging

Gaan we met purpose marketing de wereld redden? De Fair Marketing Beweging betoogt dat marketing zich helemaal opnieuw moet uitvinden om klaar te zijn voor de nieuwe, eerlijke, circulaire, klimaat-neutrale en inclusief economie. Wij dagen jou uit om daaraan mee te werken en ons manifest te ondertekenen.
Lees meer
3Zaalnr. 12. The Inspiration
Grip op de Customer Journey met Data Driven CX

Theo van der Steen | Underlined: Grip op de Customer Journey met Data Driven CX

Reeds vele organisaties richten klantreizen in om in te spelen op klantbehoeften. Hoe maak je de volgende stap, zeker wanneer management ook gaat vragen naar resultaten op de belangrijkste KPI’s van de organisatie? Hoe met data science magic; klantwaarde is te koppelen aan bedrijfswaarde en er meer inzichten zijn te halen uit klantgedragsdata en onderzoeksdata. Wat maakt de grootste impact op NPS en klantwaardeontwikkeling en hoe gebruik je reeds beschikbare klant- en klantgedragsdata?
Lees meer
4Zaalnr. 2c. The Media
PostNL: Meer grip op jouw mediamix met neuromarketing

Simone Vries | PostNL: Meer grip op jouw mediamix met neuromarketing

Door inzet van neuromarketing kreeg PostNL inzicht in het effect van verschillende mediakanalen zoals TV, e-mail, Facebook en print. 95% van wat we doen is immers onbewust. Met neuromarketing wordt onderzocht wat er in het brein gebeurt bij het zien van verschillende uitingen. Hoe versterken de kanalen elkaar en wat zijn ideale combinaties? Interessante inzichten die wij graag met je delen in deze sessie.
Lees meer
5Zaalnr. 10. The Tools
Sanquin: Gamers laten bloed vloeien

Chantal van den Berg | Sanquin: Gamers laten bloed vloeien

Sanquin ging een samenwerking aan met de grootste gamemaker van de wereld om het meest favoriete tijdverdrijf van jongeren als kanaal te gebruiken. Om bloed doneren onder de aandacht te brengen. Elke nieuwe donor werd beloond met een skin die zij in het spel konden gebruiken. In deze presentatie deelt Sanquin de learnings van het programma en de inzichten over het benutten van een game als kanaal voor merken.
Lees meer
6Zaalnr. 62. The Agency
Lemon Scented Tea: Creating brands with the power of story

Gijsbregt Vijn I Lemon Scented Tea: Creating brands with the power of story

Aan de hand van de door Lemon Scented Tea ontwikkelde Brand Hero Approach, worden praktische tips gegeven hoe je spanning in je merkverhaal brengt en hoe je op consistente en spraakmakende manier zo’n verhaal tot leven brengt. We laten dit zien aan de hand van de in Cannes Lions genomineerde case voor het upcoming fietsmerk Veloretti.
Lees meer
7Zaalnr. 26. The Journey
TicketSwap: Taking TicketSwap Global: how we scale-up Marketing hacks 🇬🇧

Anthony Hodge I TicketSwap: Taking TicketSwap Global: how we scale-up Marketing hacks 🇬🇧

This is the story of the birth of marketing & communications at TicketSwap, which came 5 years after the company started. My storyline will offer some of my comparative experience from my work in big corporate and transitioning to a start-up/scale-up and how we are tackling things here with some pretty big ups and downs.
Lees meer
8Zaalnr. 21. The War For Attention
Marktplaats: The War for Attention: Time well spent

Robert Franke I Marktplaats: The War for Attention: Time well spent

Deelt zijn visie over de belangrijke rol die merken en marketeers kunnen spelen in het vergroten van het succes van consumenten. Door met technologie en personalisatie keuzestress te verlagen. Van Waste of time naar Time well spent. Franke laat zien hoe Marktplaats met slimme combinaties van relevante boodschappen mensen niet langer maar juist korter op het platform laat komen. En dat terwijl ze nog steeds de kick of accomplishment voelen.
Lees meer
1Zaalnr. 23. The Intelligence
Catawiki: Lessons Learned – Scaling Catawiki

Harmen Visscher I Catawiki: Lessons Learned – Scaling Catawiki

During this presentation, Harmen takes you with him in the rollercoaster of scaling marketing @ Catawiki for the last 4 years.
Lees meer
2Zaalnr. 1. The Internal Branding
D&B Eventmarketing: De kracht van LIVE communicatie bij internal branding (B2B)

Nieske Castelein I D&B Eventmarketing: De kracht van LIVE communicatie bij internal branding

Ervaar de kracht van LIVE! Ontdek aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe live-communicatie en een goede eventcampagne kunnen helpen bij jouw internal branding uitdagingen!
Lees meer
3Zaalnr. 24. The Brand
Hartstichting: Je hart ben jij, en zo zijn wij er voor je hart. De merktransitie van de Hartstichting.

David Verschoor I Hartstichting: Je hart ben jij, en zo zijn wij er voor je hart. De merktransitie van de Hartstichting.

In deze sessie neem ik het publiek mee in de overwegingen, de uitdagingen, de insights (oa obv neuromarketing) en de eerste resultaten van deze grote merktransitie.
Lees meer
4Zaalnr. 2a. The Data & Analytics
Verzeker het succes van jouw innovaties!

Johannes Hartmann I Ipsos & Insight Republic: Verzeker het succes van jouw innovaties!

Genereer betere inzichten met behulp van de Jobs to be Done methodologie. Ontdek tijdens deze lezing hoe je het Jobs to be Done principe kan toepassen voor jouw merk. Focus ligt op de revolutionaire inzichten die met Jobs to be Done naar boven komen en hoe deze inzichten ertoe kunnen leiden dat innovatieprocessen en communicatierichtingen compleet anders worden ingericht.
Lees meer
5Zaalnr. 12d. The Professional
VodafoneZiggo: Onze reis naar relevante individuele klantcommunicatie

Nicole Verburg – VodafoneZiggo: Onze reis naar relevante individuele klantcommunicatie

Vodafone en Ziggo, recentelijk gefuseerd met als doel klanten een totaaloplossing te bieden voor zowel vaste als mobiele telecomdiensten. Ieder merk heeft zijn eigen identiteit en positionering. Maar hoe orkestreer je de 1-op-1 communicatie van twee merken naar (vaak) dezelfde klant?
Lees meer
6Zaalnr. 60. The Experience
De Verspillingsfabriek: Betekenisvol ondernemen om verspilling van food en talent tegen te gaan!

Eric Habraken I De Verspillingsfabriek: Betekenisvol ondernemen om verspilling van food en talent tegen te gaan!

We produceren in de wereld al voor 10 miljard mensen eten, we gooien hiervan echter 1/3 weg… terwijl er 800 miljoen mensen honger lijden! We hebben ons voedselsysteem verkeerd met elkaar ingericht, dit kan en moet anders. Met het oprichten van De Verspillingsfabriek en door ketensamenwerking pakken we dit probleem van voedselverspilling aan!
Lees meer
7Zaalnr. 25. The AI & Tech Innovation
allservices: The future of physical stores 🇬🇧 / (B2B)

Marcel Timmerhuis I allservices: The future of physical stores 🇬🇧

What will the retail landscape look like in 3 years? A view on how physical stores can develop.
Lees meer

Parallelsessies ronde 4 | 14.20 - 15.00

1Zaalnr. 11. The Story
Zandbeek: De kracht van de monoloog

Paul Beliën I Zandbeek: De kracht van de monoloog

Dagelijks krijgen we meer dan drieduizend commerciële boodschappen op ons afgevuurd. We hebben daardoor een structureel aandachtstekort. De hoeveelheid content die we kunnen verwerken is namelijk eindig. Hoe kun je anno 2019 toch de aandacht krijgen van je publiek? “Zet je telefoon uit en laat je meevoeren in het verhaal van Chief storytelling officer Paul Beliën.”
Lees meer
2Zaalnr. 61. The Design
Jacobs Douwe Egberts 🇬🇧

Patrycja Nowakowska | Jacobs Douwe Egberts

Global Brands Director
3Zaalnr. 12. The Inspiration
MeMo2: From Descriptive to Prescriptive Analytics

Bas Otterspoor | MeMo2: From Descriptive to Prescriptive Analytics. How Machine Learning is Redefining Marketing Analytics

MeMo² ervaart een belangrijke transformatie binnen het domein van marketing analytics, namelijk: de transformatie van ‘Descriptive Analytics (What happened?) Naar’ Prescriptive Analytics ‘(How to shape the future?).
Lees meer
4Zaalnr. 2c. The Media
MADE.COM: different by design 🇬🇧

Damien Poelhekke I MADE.COM: different by design 🇬🇧

MADE.COM is a disruptor that revolutionized the design industry through constant innovation, brand experience and influencer marketing. By doing so the company has scaled up its design promise internationally and continues to inspire design lovers.
Lees meer
5Zaalnr. 10. The Tools
Spotler & SRM: De belangrijkste trends in B2B marketing – Lancering B2B Marketing Trendrapport 2019 (B2B)

Tim Bout I Spotler & Maarten Nijboer I SRM: De belangrijkste trends in B2B marketing – Lancering B2B Marketing Trendrapport 2019

Spotler en SRM lanceren tijdens deze presentatiesessie officieel de 4e editie van van het B2B Marketing Trendrapport. Zij deden onderzoek onder B2B marketeers naar de trends en ontwikkelingen die zij zien en hoe zij hun marketing aanpakken. Mis het niet, laat je inspireren en ontvang na afloop direct dit trendrapport.
Lees meer
6Zaalnr. 62. The Agency
Royal Delft: Augmented Blueware - Hightech innovatie voor een eeuwenoud ambachtelijk merk

Joffrey Walonker | Royal Delft & Marcel Verkaik | Flex/Design: Augmented Blueware - Hightech innovatie voor een eeuwenoud ambachtelijk merk

In deze case-study vertellen wij over onze bijzondere samenwerking (mede met technology-partner Twnkls) om unieke serviezen voor Royal Delft te realiseren, over de succesvolle launch op de meubelbeurs in Milaan, over de glorieuze winst van een Dutch Design Award, maar ook over de soms lastige zoektocht naar de juiste marketing-mix voor dit project.
Lees meer
7Zaalnr. 26. The Journey
T-Mobile: T-Mobile & Oneplus = +1?

Bernd Knuvers I T-Mobile: T-Mobile & Oneplus = +1?

Mijn verhaal gaat over de vraag of een samenwerking tussen een ‘nieuwe’ smartphone fabrikant en een telecom operator goed is voor de klanten. Het aanbod van smartphones in Nederland lijkt al jaren gedomineerd te worden door een beperkt aantal partijen. Je moet schaal hebben om te overleven. Maar wat als de grootste fabrikanten uit China zich in Europa melden. Verandert er dan iets? Wat zijn de voordelen van exclusieve partnerships? En zit de klant hier überhaupt wel op te wachten?
Lees meer
8Zaalnr. 21. The War For Attention
IAMTORO: In een overvolle markt zonder reclame toch een merk bouwen. IAMTORO nothing is impossible

Marc van Eck I IAMTORO: In een overvolle markt zonder reclame toch een merk bouwen. IAMTORO nothing is impossible

De boxershortmarkt is overvol, allerlei merken gutsen van het geld. De moed hebben om een revolutie in de boxermarkt te creëren door een prachtig product te creëren met een impactvol merk en dit met zeer beperkt budget in de markt te zetten en toch een vliegende start te maken.
Lees meer
1Zaalnr. 23. The Intelligence
Kantar: De nieuwe formule voor merkgroei

Erzsi Eleveld & Niels Bouwman I Kantar: De nieuwe formule voor merkgroei

Kantar publiceerde afgelopen december de BrandZ Top-30 meest waardevolle Nederlandse merken. BrandZ™ identificeert 5 kernelementen die alle sterke en gezonde merken bezitten. Merken die hoog scoren op de factoren purpose, innovatie, communicatie, experience en love zijn domweg succesvoller. Erzsi en Niels leggen aan de hand van aansprekende voorbeelden uit hoe innovatie en experience kunnen helpen jouw merk relevant te houden en te laten groeien in deze digitale tijd, ook als jouw merk dit niet van nature al in het DNA heeft.
Lees meer
2Zaalnr. 1. The Internal Branding
YoungCapital: Cultuur beschermen in een snelgroeiend bedrijf

Iris Graatsma & Eveline Praal I YoungCapital: Cultuur beschermen in een snelgroeiend bedrijf

YoungCapital groeit hard. Keihard. Afgelopen jaar namen we meer dan 500 nieuwe collega’s aan. Leuk natuurlijk, maar ook gevaarlijk. Want onze bedrijfscultuur is de motor achter ons succes. Hoe bewaak je die cultuur in een snelgroeiend bedrijf? Hoe zorg je dat meer dan duizend mensen zich als één gedragen in een bedrijf dat wars is van regeltjes? Hoewel wij daar ook nog niet helemaal uit zijn, komen we wel een heel eind.
Lees meer
3Zaalnr. 24. The Brand
Fox Sports: Hoe de Eredivisie haar partners KPN en Vriendenloterij laat scoren op hun marketing- en salesdoelstellingen en hoe de daadwerkelijke effecten worden gemeten

Edgar de Beule I Markteffect & Jasper Hunting | Fox Sports: Hoe de Eredivisie haar partners KPN en Vriendenloterij laat scoren op hun marketing- en salesdoelstellingen en hoe de daadwerkelijke effecten worden gemeten.

Jasper Hunting (Brand Partnership Director) van Fox en Edgar de Beule (Algemeen Directeur) van Markteffect vertellen gezamenlijk over de kracht van de vaderlandse voetbalcompetitie als brand activator. Wat is de impact voor een merk als je sponsor wordt van een sportcompetitie, die door meer dan 8 miljoen Nederlanders wordt gevolgd? En wat levert dit partnership op, uitgedrukt in de hoeveelheid extra sales? Onderzoeksbureau Markteffect maakte de impact van partnerships op brand assets op innovatieve wijze inzichtelijk. Tevens wordt de add-on op daadwerkelijke sales nauwkeurig in kaart gebracht.
Lees meer
4Zaalnr. 2a. The Data & Analytics
ABN AMRO: Van groene purpose naar een groene campagne (B2B)

Wouter de Kruif & Laurens Jan de Lussanet de la Sabloniere I ABN AMRO: Van groene purpose naar een groene campagne

In 2018 lanceerde ABN AMRO de ‘Winst op alle Fronten’ campagne. Met deze campagne riepen wij ondernemend Nederland op om met ons in gesprek te gaan over hun duurzame businessplan. In deze presentatie nemen wij jou mee in de totstandkoming en resultaten van deze B2B campagne, de eerste campagne van ABN AMRO die door en door ‘groen’ is.
Lees meer
5Zaalnr. 12d. The Professional
Husky Marketing Planner: 7 valkuilen bij marketing technologie en tips om ze te verslaan (B2B)

Peter Desmyttere I Husky Marketing Planner: 7 valkuilen bij marketing technologie en tips om ze te verslaan (B2B)

Onderschat de wetten van marketing technologie inrichting niet. De keuze van een marketing technologie tool is immers ‘slechts’ een keuze. Nadien zijn het mensen en processen die zullen zorgen voor succes. Er zijn immers weinig ‘slechte’ tools binnen het officiële marketing technologie landschap, wel massa’s slechte inrichtingen of implementaties. In deze sessie somt marketeer en martech-ondernemer Peter Desmyttere de belangrijkste valkuilen bij de implementatie van marketing technologie voor u op en geef meteen tips om van de inrichting of implementatie een succes te maken.
Lees meer
6Zaalnr. 60. The Experience
SAMR Marktvinders: The next step in Customer Experience: aandacht voor mens en maatschappij

Gerrit Piksen I SAMR Marktvinders: The next step in Customer Experience: aandacht voor mens en maatschappij

Waar het nu om draait is aandacht. Niet alleen aandacht voor je klanten (CX), maar ook voor medewerkers én de maatschappij (SX). Bedrijven die customer experience optimaal weten te combineren met sustainable experience hebben de toekomst. Gerrit Piksen neemt je mee in de trends van ruim elf jaar Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Ook laat hij je zien hoe klanten tegenwoordig naar bedrijven kijken, wie de winnaars van de toekomst zijn en bovenal; wat moet je doen om een winnaar te worden.
Lees meer
7Zaalnr. 25. The AI & Tech Innovation
De winnaar van de NIMA Impact Marketing Challenge is: de ‘Aegon Aanloophypotheek’

De winnaar van de NIMA Impact Marketing Challenge is: de ‘Aegon Aanloophypotheek’

Het team van Aegon heeft vorige week de challenge gewonnen met hun propositie: de ‘Aegon Aanloophypotheek’. Tijdens de presentatie vertellen Max Ottenhoff en Pim van Oeffelen meer over de impact challenge, Aegon en het winnende idee.
Lees meer
15.00 - 15.30

Break



Parallelsessies ronde 5 | 15.30 - 16.10

1Zaalnr. 11. The Story
IMD Business School: LEAP: how to thrive in a world where everything can be copied 🇬🇧

Howard Yu – IMD Business School: LEAP: how to thrive in a world where everything can be copied (ENG)

Based on recent research, Yu shares which brands are on top in several industries like automotive, banking, consumer brands and retail. He shows that succeeding in today’s marketplace is no longer just a matter of mastering the old; companies also need to continue the discovery process, harnessing new strategies and advancements in technology.
Lees meer
2Zaalnr. 61. The Design
Eindhoven365: Open source en co-creatie in marketing

Peter Kentie – Eindhoven365: Open source en co-creatie in marketing

Eindhoven is een stad met focus. De bijpassende filosofie, waar de citymarketingstrategie van Eindhoven op is gebaseerd, heet daarom ‘wie kiest, wordt gekozen’. Dat betekent ook het maken van scherpe keuzes en een onconventionele creatieve aanpak om het merk te activeren en nieuwsgierigheid aan te jagen.
Lees meer
3Zaalnr. 12. The Inspiration
Beeckestijn: Een frisse kijk op social media strategie

Bart Meerdink– Beeckestijn: Een frisse kijk op social media strategie

Welke kanalen moet ik kiezen? Moet ik iets met influencers? Welke kpi’s stuur ik op? Wat is de ROI van social? Veel bedrijven doen maar wat op social. Zonder duidelijke strategie en zonder te weten wat je toevoegt aan het feestje. In deze sessie boordevol cases en inspiratie geeft Bart antwoorden en vele handvaten
Lees meer
4Zaalnr. 2c. The Media
Titel van de presentatie

Spreker volgt I Titel volgt


Lees meer
5Zaalnr. 10. The Tools
Rabobank: MarTech beyond the shiny, sexy stuff

Coen Wiers – Rabobank: MarTech beyond the shiny, sexy stuff

In deze presentatie schetsen wij het nieuwe MarTech landschap, zodat jij het overzicht hebt en de regie houdt over alle technologie, die op je afkomt. Tevens proberen we je door middel van praktijkcases te inspireren hoe je deze tooling goed toepast binnen jouw marketingstrategie. En geven we inzicht wat er allemaal voor nodig is om deze goed te implementeren.
Lees meer
6Zaalnr. 62. The Agency
Staatsloterij: Frekkel €30 miljoen is de op één na mooiste prijs

Shirley Kind – Staatsloterij: Frekkel €30 miljoen is de op één na mooiste prijs

Lessons learned van de campagne voor de Oudejaarstrekking met als resultaat een Gouden Loeki. Neem jullie mee in de aanleiding voor de campagne, de aanpak en resultaten.
Lees meer
7Zaalnr. 26. The Journey
KVK: De marketing transitie en herpositionering van een publiek zekerheidsmerk

Martijn Lekx – KVK: De marketing transitie en herpositionering van een publiek zekerheidsmerk

De fusie van de Nederlandse Kamers van Koophandel in 2014 was het begin van een enorme transformatie door. Tijdens deze presentatie krijg je een kijkje in de keuken van hoe zo’n transformatie er uit ziet en in het bijzonder hoe KVK een meer marketing gedreven organisatie wordt
Lees meer
8Zaalnr. 21. The War For Attention
Hoe je met zes Attention Triggers aandacht voor je merk verdient

Klaas Weima - Energize & Peeter Verlegh -Vrije Universiteit: Aandachtstrekkers – Hoe je met zes Attention Triggers aandacht voor je merk verdient

Aandacht is dus de nieuwe valuta. Maar wat is aandacht eigenlijk? Hoe kun je aandacht voorspellen? En: met welke aandachttrekkers kun je aandacht beïnvloeden? Deze vragen inspireerden Energize en VU Amsterdam om een grootschalig wetenschappelijk onderzoek naar het fenomeen aandacht te starten.
Lees meer
1Zaalnr. 23. The Intelligence
Sanoma: Sentimentatie als speeltuin & het belang van context (B2B)

Dennis Hoogervorst – Sanoma: Sentimentatie als speeltuin & het belang van context (B2B)

Sanoma en SAMR hebben gezamenlijk de BSR Quality Planner gelanceerd, een nieuwe interactieve tool voor kwalitatieve mediaplanning. Inmiddels zijn meer dan 300 merken beoordeeld en zijn experimenten met augmented reality en artificial intelligence uitgevoerd. In deze presentatie een overzicht van theorie en praktijk, van onderzoek en toepassingen.
Lees meer
2Zaalnr. 1. The Internal Branding
MCB: Employee Advocacy: Je collega is de beste marketeer (B2B)

Edwin Vlems – MCB: Employee Advocacy: Je collega is de beste marketeer (B2B)

Medewerkers zijn de nieuwe marketing. Niet als levende billboards, maar vanuit hun unieke kennis en persoonlijkheid. Door je medewerkers een podium te bieden creëer je een nieuwe vorm van mond-tot-mondreclame: Employee advocacy.
Lees meer
3Zaalnr. 24. The Brand
Nuon Vattenfall: De introductie van een purpose gedreven merk 🇬🇧

Guido Stein – Nuon Vattenfall: Nuon wordt Vattenfall: de introductie van een purpose gedreven merk

Nuon, al 10 jaar in handen van het Zweedse Vattenfall, gaat vanaf dit jaar dezelfde naam voeren als het moederbedrijf. De merkmigratie maakt onderdeel uit van de one-brand strategie die Vattenfall aan het uitrollen is over de verschillende merken die nu deel uitmaken van het concern.
Lees meer
4Zaalnr. 2a. The Data & Analytics
AFAS: Data? Het is één grote speeltuin!

Jortijn Bijl - AFAS: Data? Het is één grote speeltuin!

Stel dat je werkt in een speeltuin. Maar dan niet zo’n speeltuin met speeltoestellen, maar een speeltuin waarin je eigenlijk met alles kunt spelen zolang je maar je doel bereikt. Hoe gaaf zou dat zijn? Een ander voordeel van de speeltuin? Daar wordt je blij van! Helaas verliezen veel marketeers zich tegenwoordig in het gedrocht dat data heet. En van data alleen wordt je echt niet blij.. Ik laat je in een half uur met een aantal praktisch toepasbare tips zien hoe jij weer kunt spelen in je speeltuin en ‘data inspired’ gaat werken in plaats van ‘data driven’.
Lees meer
5Zaalnr. 12d. The Professional
MYLAPS Sports Timing: Creëren van emoties door data in de sport

Michel Schrama I MYLAPS Sports Timing: Creëren van emoties door data in de sport

Hoe gebruik je bestaande data op een andere manier dan het eigenlijk initieel bedacht was. Hoe kun je met die data relevantie en emoties creëren en waarom is dat juist zo aantrekkelijk voor merken. Tijdens mijn sessie ga ik laten zien wat voor een toffe dingen wij doen met data in de sport. Van performance, atleten en racers beter maken tot het creëren van emoties. Beide vormen hebben enorme marketing- en exposure-waarde en daar ga ik wat voorbeelden van geven.
Lees meer
6Zaalnr. 60. The Experience
PEC Zwolle: De merkbeleving

Rick Schrijver– PEC Zwolle: De merkbeleving van PEC Zwolle

Bij weinig merken zal de merkbeleving zo grillig zijn als in het betaald voetbal. Sportieve prestaties bepalen de merkbeleving en daarmee voor een groot deel het succes van de marketingactiviteiten. Hoe maak je die afhankelijkheid minder groot en gebruik je emotie en de magie van voetbal bij het bouwen van een sterk merk.
Lees meer
7Zaalnr. 25. The AI & Tech Innovation
Belastingdienst: Data en analytics: toegepaste A.I. in de praktijk

Hans Timmermans | Belastingdienst: Data en analytics: toegepaste A.I. in de praktijk

Belastingdienst: Data en analytics: toegepaste A.I. in de praktijk
Lees meer
16.20 - 17.00

Ronald van Zetten | Terugkeer van V&D overwegingen en resultaat

Na een concepthouse introductie (FRENDZ, Schoolcampus) de presentatie met de overwegingen die hebben geleid tot de terugkeer van dit eens zo iconische retail-merk. Sinds september 2018 is de terugkeer van V&D een feit. Niet meer als Bricks maar volledig Clicks. VD.nl is een platform helemaal ingericht naar de interesse gebieden van de 40 plus doelgroep. Een selectie van de mooiste merken van Nederland. Ter afsluiting deelt Ronald een inzicht in de resultaten tot dusver. Lees meer...
17.00 - 19.00

Borrel

Houd me op de hoogte