SPREKERS

Marieke de Klein

Marieke de Klein is hoofd marketing en lid van het management team bij Museum Rembrandhuis. Marieke is opgevoed in de reclame en werkte voor klanten als Zwitsal, Pickwick en Kanis&Gunnink waarnaar ze zich verbreedde tot marketeer. In 2014 maakte zij de overstap naar de cultuur, waarmee ze haar werkervaring ging combineren met haar passie: kunstgeschiedenis. Ze startte als hoofd Marketing en Sales bij het Rijksmuseum en maakte later de overstap naar Het Scheepvaartmuseum waar ze ook de herpositionering leidde. Ze heeft zich gespecialiseerd in het aantrekken van nationaal bezoek en het herdefiniëren en positioneren van een museaal merk.

Herpositionering Museum Rembrandthuis
Hoe een kleine stap een groot verschil kan maken.
Met een spontane merkbekendheid van 1% en bezoekintentie van 3% onder het Nederlands publiek was de verbouwing van het museum het uitgelezen moment om de merkstrategie, visuele identiteit en communicatie te vernieuwen. Met als doel, het Rembrandthuis een eigen plek te geven in het museale umfeld en onlosmakelijk te verbinden met Amsterdam. Net als in het museum zetten we niet alles op de schop, maar gingen we terug naar de kern: Rembrandt en zijn huis. In de case bespreken we het proces en laten we zien hoe dit een groot verschil maakte zowel in als extern.