NIEUWS

Tim Zuidgeest van Unravel: ‘Budget is geen reden meer om neuromarketing niet te gebruiken’

16 mei, 2024

Tim Zuidgeest is co-founder van Unravel Neuromarketing Research. Tijdens Nima Marketing Day vertelt hij wat je allemaal kunt ontdekken in het brein van de consument. Een korte kennismaking.

Veelgevraagd spreker Tim onthult hoe je hersenwetenschap kunt gebruiken om meer breinvriendelijke commercials, verleidende advertenties en overtuigende video’s te maken. Als medeoprichter van Unravel staat hij aan de wieg van één van de snelst groeiende neuromarketingbedrijven van Nederland. Met z’n collega’s helpt hij bekende merken zoals Heineken, Albert Heijn en McDonalds meer inzicht te krijgen in waarom de consument z’n portemonnee trekt. De redactie stelde hem een paar introductievragen.

Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Wist je dat er slechts twee manieren zijn om je veters te strikken? En dat slechts één van die twee zorgt voor een stevige strik, terwijl bij de andere je veters makkelijk losgaan? En dat er dus een grote kans is dat jij je veters al jaren op de verkeerde manier strikt?
Dit soort feitjes, daar word ik blij van. En ik vind het helemaal leuk om dit te delen. Alleen het nut van het veterstrikfeitje is natuurlijk maar beperkt. Gelukkig is er een vakgebied wat volzit met opzienbarende feitjes die ook nog eens kunnen zorgen voor méér impact met je marketing.
Met psychologie en neuromarketing leer je niet alleen hoe als consument je keuzes worden beïnvloed, je leert er automatisch ook mee hoe je dit als marketeer in kunt zetten.
Ik haal energie uit het delen van leuke feitjes, helemaal als je er vervolgens ook nog wat mee kunt. Waar kan dat beter dan op het podium bij de NMD?

Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Cliché, maar de persoonlijke connectie. Toevallig ging ik gisteren weer eens náár een klant toe, in plaats van de – nu gebruikelijke – videocall. Ja, het kost me drie keer zoveel tijd vanwege de reistijd, maar het levert me ook veel meer energie op. Een conferentie als NMD geeft mij dan ook de nodige energie.

Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Dat het steeds laagdrempeliger wordt om neuro als tool in te zetten om je marketing nog effectiever te maken. Waar je vroeger makkelijk 50K betaalde voor een neurotest, is budget nu geen reden meer om niet gebruik te maken van de inzichten uit neuro.

Wat is leuk aan neuromarketing?
Misschien wel het leukste vakgebied ooit. Je ontdekt hoe irrationeel de mens (jijzelf dus ook) is, en hoe je beïnvloed wordt op dagelijkse basis.

Wat is je persoonlijke drijfveer?
Het neuromarketingveld stond nog in z’n kinderschoenen toen wij begonnen en dat was ook exact de reden dát we begonnen, want we zagen nog zoveel missers gemaakt worden. Heel simpel voorbeeld: we weten al ontzettend lang dat ‘mensen kijken naar waar andere mensen kijken’. Dus als je een reclame in een bushokje doet, zorg dan dat je model in die ad kijkt naar waar jij wilt dat de consument kijkt. Dan snap je m’n verbazing als ik een reclame van Amazon zie, waarbij de modellen rechtstreeks UIT de advertentie kijken:

Dit was vorig jaar. Jullie begrijpen, er is nog veel werk aan de winkel 😉.

Kun je een tipje van de sluier lichten met betrekking tot je presentatie?
Hoe goed kun je aandacht voorspellen door middel van machine learning-algoritmen, op welke manieren wordt AI ingezet om de inzichten van neuromarketing-onderzoek betrouwbaarder en concreter te maken en hoe kun je de impact van je reclames en andere video’s versterken met AI-tools? En een kijkje achter de schermen van een gloednieuwe tool, waarmee je je reclame kunt keuren aan de hand van een groot aantal (neuro) best practices voor effectieve reclames.