Vita Kovalenko van AON: ‘Marketing kan helpen de wereld te veranderen’
Vita Kovalenko is Senior Marketing Manager B2B Nederland bij AON, adviseur op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen. Zij is een van de sprekers tijdens NMD24: ‘Nima Marketing Day creëert een omgeving waarin we worden geïnspireerd, uitgedaagd en gestimuleerd om betere marketing te bedrijven.’
Vita heeft vijftien jaar ervaring in het vak. Na haar studie Marketing Management aan de Erasmus Universiteit werkte zij in verschillende sectoren en bij verschillende internationale organisaties, zoals Booking.com. Ook heeft zij drie jaar ervaring opgedaan in London City, het zakelijke hart van Europa. In 2018 won zij met haar merk een Grand Prix Content Marketing Award voor de beste contenthub B2B en in 2019 werden zij en haar merk genomineerd voor de beste B2B-podcastserie. Zelf is zij jurylid van de internationale marketingverkiezingen The Drum Awards in de categorie B2B. In haar vrije tijd is Vita een Oekraïne-activiste.
Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Vaak wordt marketing als ondersteunend aan bedrijfsactiviteiten gezien, terwijl marketing kan helpen de wereld te veranderen. We zijn niet ondersteunend, we zijn essentieel. Onze ideeën, campagnes en input kunnen de business helpen groeien, nieuwe mensen bereiken en nieuwe oplossingen introduceren, die de wereld gaan veranderen. Ik wil elke marketeer hieraan herinneren, ongeacht bij welk bedrijf je zit. We zijn de groeimotor, het innovatielab en de ‘facilitators of change’.
Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
We leven in tijden waar je van de ene verplichting naar de andere rent. Er is weinig tijd en ruimte om zelf de inspiratie op te zoeken, om bepaalde uitdagende vragen aan jezelf te stellen, om met iemand een aantal uur te sparren of een frisse blik van buitenaf te vragen. Als we alleen van ons huis naar kantoor gaan, bedenken we nooit effectieve of impactvolle campagnes. Nima Marketing Day creëert een omgeving waarin we worden geïnspireerd, uitgedaagd en gestimuleerd om betere marketing te bedrijven.
Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Durven buiten de industriekaders te denken, inspiratie buiten ons vakgebied te zoeken en vooral actie ondernemen, ook als jouw belangrijke stakeholders dat nog niet inzien. We zijn niet alleen marketeers, we zijn facilitators of change. Ga aan de slag met je visie en neem risico’s als je daarin gelooft.
Wat vind je leuk aan de sector waarin jij werkzaam bent?
De laatste acht jaar van mijn carrière werk ik in de financiële sector en specifiek in B2B. Mijn missie is om de financiële sector, die qua marketing tien jaar achterloopt en die alleen inzet op informatieve tactieken en het opbouwen van relaties, te laten zien dat als je engaging en entertaining marketingstrategieën toepast, je niet alleen sneller groei kunt realiseren, maar ook menselijke relaties met andere bedrijven kunt opbouwen. Uiteindelijk zijn het de mensen die beslissingen nemen, ook over het wel of niet zaken doen met jouw bedrijf.
Wat is je persoonlijke drijfveer?
Aon zit in de transitie van een traditionele verzekeringsmakelaar naar een adviesbedrijf dat in teams klanten helpt betere beslissingen te nemen. De wereld word steeds complexer en bedrijven zijn niet altijd voorbereid op de nieuwe en opkomende risico’s en de gevolgen zijn onvoorspelbaar. Slimme, inventieve en bekwame experts van Aon gaan daarmee dagelijks aan de slag. Voor elke industrie en voor elke type bedrijf. Ik wil graag deel uitmaken van een merk als Aon die verschillende ondernemingen en instanties helpt het leven van mensen over de hele wereld te beschermen en te verrijken.
Presentatie van Vita:
Hoe breng je het verborgen potentieel van een corporate brand naar voren?
Zakelijke brands, vooral in de financiële sector, worden niet altijd als boeiend beschouwd, terwijl er een fascinerende wereld te ontdekken valt. Wij zijn bezig om de bijzondere en spannende verhalen van Aon naar buiten te brengen. We gaan op reis van een ‘vage, grote naam’ naar een aansprekend, toekomstbestendig en fascinerend merk dat ergens voor staat. Durf, team, content en metrics zijn belangrijke onderdelen in deze reis. Als het ons lukt om ons imago naar buiten toe af te stemmen op de binnenkant van het bedrijf, dan spreken we van een geslaagde marketingmissie, die een corporate brand boeiend maakt.
Delen: