NIEUWS

Bart Vermeulen van AH: ‘Retailmedia werkt merkversterkend en is essentieel in een crossmediale strategie’

24 maart, 2025
Bart Vermeulen

Bart Vermeulen is Manager Media Performance & Audiences bij AH Retail Media Services en een van de sprekers tijdens Nima Marketing Day. Een korte kennismaking.

Samen met zijn team is Vermeulen verantwoordelijk voor het analyseren en optimaliseren van mediacampagnes en het verder uitrollen van een datagedreven mediamix. Zijn team biedt waardevolle inzichten om adverteerders te helpen hun impact te vergroten en werkt nauw samen met partners om de effectiviteit van retailmedia te meten. Met een sterke focus op merk- en salesgroei speelt Vermeulen met zijn collega’s een sleutelrol in de professionalisering van retailmedia binnen Albert Heijn, waarbij zij continu streven naar betere prestaties en innovatieve oplossingen voor adverteerders.

Wat is de grootste uitdaging voor marketeers de komende jaren?

De grootste uitdaging is het effectief communiceren van merkboodschappen met een steeds meer gesegmenteerde doelgroep. Consumenten verwachten meer gepersonaliseerde ervaringen en marketeers moeten innovatief omgaan met data en technologie om deze verwachtingen waar te maken. Ook de snelle veranderingen in digitale platforms en de verschuiving naar on-demand content vereisen dat marketeers flexibel blijven en snel kunnen inspelen op nieuwe trends.

Wat is jouw marketingmantra?

Mijn mantra is simpel: Less is more, maar meet altijd.
In marketing is het vaak effectiever om te focussen op de essentie van je boodschap en deze op de juiste kanalen te verspreiden. Dit helpt om ruis te vermijden en zorgt voor gerichte, impactvolle communicatie. Tegelijkertijd is het cruciaal om alles wat je doet te meten. Door data te gebruiken, kun je inzicht krijgen in wat echt werkt en je strategie continu verbeteren. Deze balans tussen eenvoud en data zorgt voor duurzame groei en succes.

Als je één ding zou kunnen veranderen aan de huidige staat van de marketingindustrie, wat zou dat dan zijn?

Als ik één ding zou kunnen veranderen aan de marketingindustrie, zou het zijn dat we transparanter worden over zowel de korte- als de langetermijnresultaten. Te vaak wordt marketing enkel gedreven door direct meetbare resultaten, wat kan leiden tot oppervlakkige campagnes die geen blijvende waarde creëren. Ik geloof dat we ons met elkaar meer moeten richten op transparantie, waarbij we eerlijk moeten communiceren over wat werkt, zonder alles meteen kapot te rekenen. Hierdoor ontstaat er een gezondere, meer duurzame benadering van marketing die zowel korte- als langetermijndoelen in balans brengt.

Kun je een tipje van de sluier lichten met betrekking tot je presentatie tijdens Nima Marketing Day?

De sessie is getiteld: Retailmedia: van onderbuik naar onderbouwing. Ik ga in op de kracht van retailmedia en de impact op het bereiken van specifieke doelgroepen. Welke rol speelt retailmedia in de mediamix? Is het mogelijk om merken te versterken met retailmedia? Hoe vervangen datagebaseerde inzichten onderbuikgevoelens en vormen KPI’s de basis voor succes. Aan de hand van bewezen cases van Albert Heijn toon ik aan hoe retailmedia merkversterkend werkt en essentieel is in een crossmediale strategie voor meetbare resultaten.

Bekijk de sessie


Bron: Nanny Kuilboer, MarketingTribune