NIEUWS

Erwin Oskam van WADM: ‘Brandmarketing is het aanvliegwiel van performancemarketing’

16 mei, 2024

Erwin Oskam is Strategy Director bij B2B Branding Agency WADM en een van de sprekers tijdens Nima Marketing Day. Een korte kennismaking: ‘Bijna een kwart van de B2B-bedrijven besteedt minder dan 20 % van hun marketingbudget aan branding.’

Erwin Oskam is gespecialiseerd in strategische B2B-branding. Hij adviseert vooral hoe zakelijke merken zich kunnen onderscheiden en verbinden met hun doelgroep. Hiervoor past WADM de BrainSells-methode toe, een neurowetenschappelijke benadering die zeer populair is in de B2B-sector. Erwin werkt in brandingprogramma’s nauw samen om de unieke waarden van zakelijke merken te blijven benadrukken. Tijdens zijn presentatie belicht hij het belang van strategie bij branding voor het vormen van een sterke merkidentiteit en biedt praktische tips voor implementatie binnen organisaties.

Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Nieuwe generaties van young professionals in B2B enthousiasmeren voor meer en betere branding voor hun merk en hen te laten zien dat gebruik maken van inzichten uit neuromarketing een enorm voordeel geeft in de positionering van hun merk. Brandmarketing is het aanvliegwiel van performancemarketing. Niet andersom.

Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Een schat aan inzichten en kennis van marketeers en experts op één dag en één plek. Een moment om na te denken en praten over nieuwe strategieën en trends, maar ook tijd voor nieuwe connecties voor toekomstige samenwerkingen of carrièrekansen of benchmarking voor uitdagingen waarmee marketeers worden geconfronteerd in hun dagelijkse werkzaamheden. Dat is wat de professionele ontwikkeling van marketeers nodig heeft.

Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Het belang van branding in B2B. Bijna een kwart van de B2B-bedrijven besteedt minder dan 20% van hun marketingbudget aan branding. Deze marketeers tonen liever prestatiekenmerken, zoals prijs en functies, maar vermijden promotie van het eigen merk en dit terwijl meer volwassen brandmarketing zorgt voor een hogere ROI op performancemarketing, maar ook voor makkelijker klanten en medewerkers werven, meer cross-selling en algehele omzetgroei. Branding is blijkbaar belangrijk, maar er wordt in verhouding veel minder tijd, geld en energie in gestoken. Je doet jezelf dan tekort als B2B-bedrijf.

In welke sector ben je actief en wat vind je daar leuk aan?
Bijna alle mogelijke sectoren in B2B-marketing. Die dagelijkse afwisseling van typen markten en producten, finesses en persona’s is uitdagend maar ook inspirerend.

Wat is je persoonlijke drijfveer?
Ik wil de alom aanwezige middelmatigheid en oppervlakkigheid in marketing te lijf gaan en dan bij B2B in het bijzonder. Mijn overtuiging is dat alles wat je doet intens, trots en doordacht moet zijn. Dat is gelijk mijn dagtaak: verdiepingsslagen aanbrengen en twee of drie stappen vooruit denken hoe we B2B-merken het onderste uit de kast laten trekken om onderscheidend te zijn. Omdat het niet komt aanwaaien. Omdat je niet zomaar een sterk merk wordt. Dat kost moeite. WADM gaat vér voordat we zelf tevreden zijn en dat vragen we ook van onze klanten.

Kun je een tipje van de sluier lichten met betrekking tot je presentatie?
De titel van mijn presentatie luidt: ‘De noodzaak van branding in B2B’. In B2B draaien budgetten om performancemarketing: meer leads, meer views, meer clicks. Product en prijs overstemmen merk en beleving. Hoe slim is dat eigenlijk? In deze presentatie hoor je hoe je met inzichten uit neuromarketing jouw brandmarketing meer volwassen maakt. En wat dat oplevert.