NIEUWS

‘Ons onderbewuste verraadt wat we willen betalen’

16 mei, 2024

Martin de Munnik is Co-Founder van & Business Developer bij Neurensics, Europa’s marktleider in voorspellend marktonderzoek. Hij is auteur, veel gevraagd publicist en spreker, ook op Nima Marketing Day. Een korte kennismaking.

Als reclameman de Munnik een verhandeling leest waaruit blijkt dat gedrag vooral door onderbewuste processen gedreven wordt, verkoopt hij zijn reclamebureau en start met professor Dr. Victor Lamme het onderzoeksbureau Neurensics, dat met EEG en MRI in het onderbewuste van de consument kijkt. Zo bestudeert Neurensics de werking van merken, verpakkingen, reclame, acties en zelfs de prijs van producten. Meer dan 80.000 hersenscans naar de koopintentie, maken de Munnik ongetwijfeld een van de meest ervaren neuromarketingexperts.

Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Het kunnen laten zien hoe marketing zich ontwikkelt met neuro en AI teneinde het vak verder te brengen. Als 60% van alle marketinginspanningen ondermaats scoren, is er nog veel te bereiken. Daar draag ik graag mijn steentje aan bij.

Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Delen van kennis en het opdoen van kennissen.

Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Dat we in het onderbewuste moeten kijken om gedrag beter te kunnen voorspellen.

Wat is er zo leuk aan neuromarketingonderzoek?
Gedrag voorspellen dat mensen zelf niet kunnen duiden is de volgende stap in het maximaliseren van het rendement op reclame en marketing. Bedrijven in deze nieuwe wetenschappelijke discipline mogen bijstaan is het mooiste dat er is.

Wat is je persoonlijke drijfveer?
Het mogen uitdragen van de waarde van consumer neuroscience: aan de UvA, bij Nyenrode, Nima en Beeckestijn en nu ook op de NMD.

Kun je een tipje van de sluier lichten met betrekking tot de presentatie?
Stel je eens voor dat je de prijs van jouw product kunt verhogen met 5% en dat het volume niet daalt. Of dat je de prijs van jouw product met 10% verlaagt, maar dat de omzet met 14% stijgt. Met behulp van NeuroPricing kunnen we voorspellen wat de consument wil betalen voor je product. Aan de hand van een aantal voorbeelden laat ik zien hoe het brein verraadt wat men voor een product wil betalen en uit meer dan 50 prijsstudies geef ik 5 concrete tips om meer te verdienen aan je product of dienst.