NIEUWS

Van buikgevoel naar breinstrategie

22 april, 2025
ABN AMRO

Marketing zit vol intuïtie, maar de ware impact begint in het brein van de consument. Tijdens Nima Marketing Day 2025 zullen Mylene Samuels en Inge ter Laak van ABN Amro je meenemen in de wereld van de gedragswetenschap en laten zien hoe je dit kunt inzetten als jouw geheime wapen.

Deze sessie belooft een reis van bewezen theorie naar concrete, toepasbare praktijk, zodat je vandaag nog het verschil kunt maken als marketeer.

De sprekers

Mylene Samuels (rechts op de foto), Experience Designer en voorzitter van de Behavioural Design Circle bij ABN Amro, zal haar fascinatie voor het menselijke brein delen. De Circle bestaat uit bijna 30 gedragsexperts binnen de bank. Samuels inspireert haar collega’s met lezingen en workshops en werkt samen met consultants aan diverse gedragsuitdagingen. Haar motto is: ‘Fall in love with the problem, because humans are predictably irrational’.

Inge ter Laak (links op de foto), gedragsexpert met een achtergrond in de Sociale Psychologie, past haar kennis toe op zowel intern gedrag binnen de organisatie als het gedrag van klanten. Gedreven door nieuwsgierigheid naar de motivaties achter menselijk handelen, fascineert het haar hoe mensen vaak in onlogische en ineffectieve patronen terechtkomen. Haar motto luidt: ‘The context shapes behaviour. So if you want to change behaviour, change the context’.

Sessie tijdens Nima Marketing Day editie 2025

Samen zullen Samuels en Ter Laak hun expertise bundelen tijdens hun presentatie ‘Van buikgevoel naar breinstrategie; de gedragswetenschap als jouw geheime wapen’. Zij zullen ingaan op hoe marketeers de kracht van de gedragswetenschap kunnen benutten om meer impact te creëren. De sessie overbrugt de kloof tussen intuïtieve marketing en strategieën die daadwerkelijk resoneren met het menselijk brein.

Korte kennismaking

Op de vraag welke recente marketingcampagne een inspiratiebron was, noemen Ter Laak en Samuels de campagne van Stichting Vluchtelingenwerk. Deze campagne maakte gebruik van de techniek van zelfovertuiging om mensen te overtuigen van het belang van het opvangen van vluchtelingen door de vraag te stellen: ‘Waarom niet? Waarom wel!’.
Als Ter Laak en Samuels één ding zouden mogen veranderen aan de huidige staat van de marketingindustrie, dan zou het zijn dat marketeers veel meer proposities gaan ontwikkelen met behulp van de gedragswetenschap.

Bekijk de sessie


Bron: Nanny Kuilboer, MarketingTribune