NIEUWS

Wolky en De Nieuwe Zaak: ‘Met professionals van elkaar leren en elkaar inspireren’

22 april, 2024
Floor Alblas en Marlies Wilms Floet

Floor Alblas (links op de foto) is Marketing & E-commerce Manager bij schoenenmerk Wolky. Samen met Marlies Wilms Floet (rechts), Digitaal Strateeg & Lead CX bureau De Nieuwe Zaak, verzorgt zij een van de sessies tijdens Nima Marketing Day.

Wat is jullie persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Op evenementen krijg je vaak veel presentaties die interessant zijn, maar waar je ‘hoofd van gaat tollen’ aan het einde van de dag. Wij vinden het leuk om een presentatie te geven die goed is onderbouwd door theorie en ervaring, maar waar je ook concrete handvatten krijgt waar je morgen mee aan de slag kan.

Wat vinden jullie het goede aan een samenkomst als NMD?
Met professionals van elkaar leren en elkaar inspireren.

Wat hopen jullie dat bezoekers van jullie sessie meenemen naar huis?
Dat digitale transitie een proces is dat het niet alleen tooling betreft, maar vooral veel impact heeft op organisatie en proces. Kijk naar meerdere pijlers, begin bij het begin en zet niet te grote stappen.

Wat vind je leuk aan de sector waarin je werkt?
Floor: Bij Wolky opereren we zowel als groothandel en als retailer. Dat maakt mijn functie ook gelijk zo leuk. De rol van merken is de laatste jaren enorm veranderd. Waar we als Wolky vroeger sec leverden aan schoenenwinkels en distributeurs, leveren we nu via onze eigen winkels en webshops ook direct aan consumenten. Dat levert spanningsvelden, maar ook veel kansen en juist dat maakt het zo interessant en uitdagend.
Marlies: Als digitaal strateeg bij full-service agency De Nieuwe Zaak (webshop-implementatie & -onderhoud en marketing) kom je bij veel verschillende bedrijven waarbij je echt een verschil kan maken in het zetten van de volgende stap in (digitale) groei. Omdat we als agency ook ondersteunen in marketing en techniek op tactisch en operationeel niveau hebben we samen met onze opdrachtgevers veel meer regie op de resultaten en groei.

Wat is je persoonlijke drijfveer binnen het merk/bureau dat je vertegenwoordigt?
Floor: Een sterk merk bouwen én behouden; dat vind ik enorm interessant. Wolky is dan wel een gevestigd merk, we hebben ook te maken met een veranderende markt waarin we de juiste (strategische) stappen moeten zetten om toekomstbestendig te blijven. Daarover nadenken vind ik het leukste wat er is!
Marlies: Met mijn achtergrond als economisch psycholoog geloof ik sterk in het belang van waardecreatie aan eindgebruikers als sleutel tot duurzame groei van organisaties. Door het slim combineren van data en experimenteren en dit stap voor stap toe te passen binnen de organisatie, ontwikkel je samen de meest succesvolle strategie.

Kunnen jullie een tipje van de sluier lichten met betrekking tot de presentatie?
Floor: Ik krijg energie van uitdagingen of, eigenlijk, het oplossen daarvan. Zoals hoe we als merk omgaan met de veranderingen in de markt, waarbij we zowel de B2B als eindconsument bedienen. Op Nima Marketing Day vertel ik je meer over deze uitdaging en hoe we die bij Wolky te lijf zijn gegaan!
Marlies: De titel van onze presentatie is: Van traditioneel naar digitaal: Wolky’s volgende stap naar relevante e-commerce.
Personalisatie, AI, programmatic, … dit zijn veelgehoorde trends waar je wat mee wilt en moet, maar hoe transformeer je van een succesvol maar ‘traditioneel’ ingericht merk naar een digitale organisatie, gericht op relevantie? Dit doe je niet door alleen achter trends aan te hollen, maar volgens een gedegen strategie stap voor stap digitaal te groeien.
Aan de hand van het maturity model van De Nieuwe Zaak leg ik uit hoe je dit aanpakt en vervolgens geeft Floor je een inkijk in hun proces, voorbeelden van de stappen en concrete handvatten waar je morgen mee aan de slag kan.